Lilia Imbody ma osiemdziesiąt jeden lat, przeżyła trzech mężów, wychowała pięcioro dzieci i doczekała się siedemnaściorga wnucząt. Teraz wraca do dziennika dawno zapomnianego mężczyzny, Rolanda Bouleya, z którym kiedyś przeżyła przelotny romans.
Bohaterka popada w coraz większą obsesję na punkcie osobistej historii Rolanda i zaczyna komentować pośmiertnie opublikowane, kilkusetstronicowe zapiski, dodaje również własne, alternatywne wersje wydarzeń, tym samym zdradzając zaskakujące, długo skrywane tajemnice z przeszłości. Powraca także do wspomnień o swojej pierworodnej, nieżyjącej córce Lucy.
Głosy autora dzienników i Lilii przeplatają się, budując dwugłosową, intymną opowieść o kobietach i mężczyznach, która rozpoczyna się w kalifornijskim domu opieki dla osób starszych. W rolach głównych występują intrygujące postacie babki, matki i wnuczki, czytelnik ma zaś wrażenie podglądania ich zza kulis w oczekiwaniu na kolejne zwroty akcji.
Nawiązującą formą do Bladego ognia Vladimira Nabokova powieść Yiyun Li odczytuje się jako kontynuację jej autobiograficznej książki Where Reasons End, w której matka prowadzi wyobrażone rozmowy ze zmarłym synem.
Ten osobisty ślad mieści również dyskusje o tym, w jaki sposób opowiedzieć „niewyrażalne“ tematy. W tym Yiyun Li jest mistrzynią.
Nawiązującą formą do Bladego ognia Vladimira Nabokova powieść Yiyun Li odczytuje się jako kontynuację jej autobiograficznej książki Where Reasons End, w której matka prowadzi wyobrażone rozmowy ze zmarłym synem.
Ten osobisty ślad mieści również dyskusje o tym, w jaki sposób opowiedzieć „niewyrażalne“ tematy. W tym Yiyun Li jest mistrzynią.
Szczegóły
Tytuł: Czy muszę odchodzić?Autor: Yiyun Li
Wydawnictwo: Pauza
ISBN: 9788396665492
Rok wydania: 2023
Ilość stron: 432
Format: 14.5 x 20.5 cm
Oprawa: Broszurowa
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Pozwól rzece płynąć
Czarne
Do syta
Znak
Mein Gott, jak pięknie
Karakter
Stoner
Filtry
Andromeda
Pauza
Cukier
ArtRage
Młody Mungo
Poznańskie
Muzeum. Historia światowa. Tom 1. Od skarbca do muzeum
słowo/obraz terytoria