Głos ciało scena
Afektywność teatru operowego we francusko-włoskim dyskursie słownikowym 1768–182

Wydawnictwo Naukowe UMK

  • Rok wydania: 2023
  • Oprawa: Twarda z obwolutą
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
38,00 PLN
Nasza cena
31,91 PLN
Oszczędzasz 17%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 31,91 zł



Kulturowa historia opery może zostać opowiedziana na wiele sposobów. Dyskurs, który wzięto pod uwagę w prezentowanej książce, aby przedstawić operę u progu nowoczesności, to encyklopedie i słowniki muzyczne. Stanowią one specyficzny typ literatury, skierowany do odbiorcy-dyletanta, samouka i pasjonata, który na własną rękę poszukuje wiedzy muzycznej. Odbiorca ten wywodzi się przeważnie z dynamicznie rozwijającej się klasy średniej – mieszczaństwa. Z rekonstrukcji wspomnianego dyskursu wyłania się wizja teatru operowego jako narzędzia zarządzania afektywnością na poziomie indywidualnym i zbiorowym, a zarazem czułego miernika przemian owej afektywności. Autorka nakreśla wszystkie te przemiany, biorąc pod uwagę operę włoską i francuską, tradycyjnie sobie przeciwstawiane, oraz włoski i francuski dyskurs encyklopedyczny, w okresie poprzedzającym Wielką Rewolucję Francuską i krótko po niej. Opera rozumiana jest tu w swych rozmaitych wymiarach: jako instytucja, przestrzeń społeczna, wspólnotowe doświadczenie, ale także jako specyficzny typ teatru, wreszcie – dzieło słowno-muzyczne. Wszystkie te wymiary składają się zaś na obraz fascynującego i uwodzicielskiego zjawiska multimedialnego, które od ponad czterech wieków oddziałuje na naszą wyobraźnię.

Szczegóły

Tytuł: Głos ciało scena
Podtytuł: Afektywność teatru operowego we francusko-włoskim dyskursie słownikowym 1768–182
Autor: Małgorzata Lisecka
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe UMK
ISBN: 9788323151647
Języki: polski
Rok wydania: 2023
Ilość stron: 414
Oprawa: Twarda z obwolutą

Recenzje