Obiekty w ruchu? Ontologia przedmiotu w choreografiach Aleksandry Borys, Izy Szostak i Magdaleny Ptasznik
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Książka ta stanowi przyczynek do dyskusji nad wykorzystaniem obiektu we współczesnych polskich sztukach choreograficznych oraz wprowadzenie do możliwych ontologii przedmiotu, które wyłaniają się z tych praktyk.
Celem autora jest zarysowanie problematyki na przykładzie działań trzech artystek kojarzonych ze sceną tańca współczesnego: Aleksandry Borys, Izy Szostak i Magdaleny Ptasznik. Guzy stwarza adekwatną metodologię, opartą na trendach filozoficznych skupionych na kategoriach przedmiotu i materii, która pozwala przybliżyć specyfikę poszczególnych projektów artystycznych wspomnianych choreografek, a także zaznaczyć dzielące je różnice. Odwołuje się przy tym do realizmu agencyjnego Karen Barad, tłumacząc nietrwałą, labilną naturę obiektu w projektach Borys; do ontologii zwróconej ku przedmiotom Grahama Harmana, podkreślając posthumanistyczny wymiar twórczości Szostak; a także do myśli spekulatywnej Quentina Meillassoux oraz Isabelle Stengers, eksplorując rozwój form artystycznych Ptasznik.
Analizom prac i wypowiedzi artystek towarzyszy charakterystyczny dla refleksji Guzego namysł teoretyczny. Głównymi matronkami tego przedsięwzięcia są Karen Barad i Donna Haraway. Guzy słusznie zauważa, że choreografia staje się idealnym polem do praktykowania nowego materializmu, ponieważ w spektaklach często obserwujemy dynamiczne współdziałanie ciała i materii. To podejście podważa tradycyjne hierarchie, w których centralnym punktem jest człowiek, a przedmioty jedynie tłem. Nowy materializm służy tu redefiniowaniu postrzegania materii, która jest nie tylko bierną substancją, lecz także dynamicznym, żywym i zdolnym do działania aktantem.
Z recenzji dr. hab. Piotra Morawskiego, prof. UW
Maciej Guzy - Absolwent prawa i teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UJ, gdzie przygotowuje rozprawę poświęconą dźwiękowym aspektom współczesnej scenografii teatralnej. Laureat nagrody specjalnej im. Sławomira Świontka dla najlepszej pracy z zakresu teorii teatru (2022). Zakładał Pracownię Kuratorską, w której zajmował się działalnością kuratorsko-producencką w obszarze sztuk performatywnych. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na materii teatru, jego dźwiękowości, a także próbie powiązania współczesnych teatrologicznych metodologii badawczych z dyskursami nowego materializmu i sound studies.
Co wyróżnia książkę Macieja Guzego "Obiekty w ruchu"?
- Innowacyjne podejście do analizy współczesnej choreografii przez pryzmat ontologii przedmiotu
- Głębokie teoretyczne podstawy oparte na filozofii nowego materializmu
- Studium przypadku trzech wybitnych polskich choreografek: Aleksandry Borys, Izy Szostak i Magdaleny Ptasznik
O czym przeczytasz w "Obiektach w ruchu"?
- O relacji między ciałem tancerza a materią w performansach
- O posthumanistycznych aspektach współczesnego tańca
- O tym, jak przedmioty stają się aktywnymi uczestnikami spektakli
- O filozoficznych inspiracjach współczesnej choreografii
Dla kogo jest ta książka?
- Dla badaczy teatru i tańca poszukujących nowych perspektyw teoretycznych
- Dla studentów kierunków artystycznych i humanistycznych
- Dla praktyków tańca zainteresowanych relacją ciało-przedmiot
- Dla miłośników współczesnej sztuki performatywnej
Dlaczego warto sięgnąć po tę pozycję?
Maciej Guzy w "Obiektach w ruchu" oferuje świeże spojrzenie na polską scenę tańca współczesnego, łącząc analizę artystycznych praktyk z zaawansowaną refleksją teoretyczną. To obowiązkowa lektura dla wszystkich zainteresowanych najnowszymi trendami w choreografii i performansie.
Kraj produkcji: PL
Producent:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Michałowskiego 9/2
31-126 Kraków (PL)
tel: 12-631-18-80
email: [email protected]
Szczegóły
Tytuł: Obiekty w ruchu? Ontologia przedmiotu w choreografiach Aleksandry Borys, Izy Szostak i Magdaleny PtasznikAutor: Guzy Maciej
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN: 9788323354857
Języki: polski
Rok wydania: 2025
Ilość stron: 178
Format: 15.8 x 23.5 cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Kraj produkcji: PL