Celem książki jest przedstawienie roli edukacji uniwersyteckiej w kreowaniu elit społecznych. Wydaje się, że zamieszczone w niej rozważania można umiejscowić na pograniczu dwóch dyscyplin nauk o edukacji, jakimi są socjologia edukacji i pedagogika porównawcza. Autorka omawia więc z jednej strony społeczne funkcje uniwersytetu w kontekście zawartego w tytule publikacji problemu (z uwzględnieniem takich kategorii, jak: selekcja, stratyfikacja społeczna, kapitał społeczny etc.), a z drugiej kluczowym komponentem analiz autorki są studia przypadków odnoszące się do sześciu pretendujących do miana elitarnych Uniwersytetów: Harvarda, w Oksfordzie, Tokio, Heidelbergu, Kapsztadzie i Buenos Aires. Jednocześnie autorka próbuję socjologiczno-porównawczymi wywodami umieścić na tle rekonstrukcji zarówno tradycyjnych akademickich ideałów, jak i współczesnych dyskusji na temat zmian społecznej roli uniwersytetu (np. komercjalizacji, ograniczenia wolności akademickiej, nowego pojęcia ideału człowieka wykształconego).
Jaki jest współczesny uniwersytet Jakie zadania w dobie zmieniającego się gwałtownie społeczeństwa stoją przed tą instytucją o wielowiekowej tradycji W jaki sposób powinien funkcjonować, aby mógł z jednej strony pozostać niezależny, wierny tradycji i odwiecznym sposobom kształcenia, a z drugiej być otwarty na zmiany, jakie niesie ze sobą współczesny świat Co musi uczynić, aby zasłużyć na miano prestiżowej uczelni wyższej W jaki sposób, jeśli w ogóle, uniwersytet przyczynia się do kształcenia elity społecznej Czy edukacja uniwersytecka powinna być ukierunkowana na tworzenie elit czy ma służyć celom egalitarnym Na jakich zasadach społeczeństwo rekrutuje elity społeczne W niniejszej publikacji autorka próbowała odpowiedzieć na te pytania, odwołując się do rzeczywistości edukacyjnej wymienionych uniwersytetów. Materiały i źródła do publikacji były gromadzone przez autorkę między innymi podczas pobytów naukowych na University of London, Humboldt-Universitat zu Berlin oraz Universitat Heidelberg.
Jaki jest współczesny uniwersytet Jakie zadania w dobie zmieniającego się gwałtownie społeczeństwa stoją przed tą instytucją o wielowiekowej tradycji W jaki sposób powinien funkcjonować, aby mógł z jednej strony pozostać niezależny, wierny tradycji i odwiecznym sposobom kształcenia, a z drugiej być otwarty na zmiany, jakie niesie ze sobą współczesny świat Co musi uczynić, aby zasłużyć na miano prestiżowej uczelni wyższej W jaki sposób, jeśli w ogóle, uniwersytet przyczynia się do kształcenia elity społecznej Czy edukacja uniwersytecka powinna być ukierunkowana na tworzenie elit czy ma służyć celom egalitarnym Na jakich zasadach społeczeństwo rekrutuje elity społeczne W niniejszej publikacji autorka próbowała odpowiedzieć na te pytania, odwołując się do rzeczywistości edukacyjnej wymienionych uniwersytetów. Materiały i źródła do publikacji były gromadzone przez autorkę między innymi podczas pobytów naukowych na University of London, Humboldt-Universitat zu Berlin oraz Universitat Heidelberg.
Szczegóły
Tytuł: Edukacja uniwersytecka i kreowanie elit społecznychAutor: Daria Hejwosz
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788375872712
Języki: polski
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 332
Oprawa: Twarda
Waga: 0.67 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Prawo rodzinne i opiekuńcze
C. H. Beck
101 wspaniałych pisarzy
Pascal
Ćwir
Dwie Siostry
Mam oko na litery
Dwie Siostry
Alek i Pan Parasol
Ezop
Hedwiga. Wyd. 2
Dwie Siostry