Archeologia mediów
O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia

Oficyna Naukowa

  • Rok wydania: 2013
  • Format: 13.5x21.1cm
  • Oprawa: Twarda
Wysyłka:
1-3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
74,00 PLN
Nasza cena
53,32 PLN
Oszczędzasz 28%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 52,03 zł



Siegfried Zielinski należy do klasyków współczesnego medioznawstwa. Jego wczesniejsza monografia Audiovisonen. Kino und Fernsehen als Zwischenspiele in der Geschichte (1989), przetłumaczona na wiele języków, należy nieodmiennie do światowego kanonu mediologii - jest pozycją prototypową, paradygmatyczną, która w sposób najpełniejszy w światowym piśmiennictwie medialnym zainicjowała dyskurs zwany właśnie archeologicznym, określając jego współrzędne. Zieliński swą jak sam mówi an-archeologię mediów rozumie jako alternatywną wobec oficjalnej historii mediów, pisanej pod dyktando kolejnych, zrealizowanych wynalazków, których nie byłoby może, gdyby nie przedsięwzięcia marginalne, traktowane przez otoczenie wynalazców jako dziwactwa, odstępstwa od normy. One właśnie zostały tu omówione, bogato zilustrowane i włączone w szeroki kontekst kulturowy. Z perspektywy dzisiejszego dynamicznego rozwoju mediów owe marginalizowane przedsięwzięcia okazały się bowiem prehistorią naszych czasów. Przygotowały one grunt pod eksplozję dwudziestowiecznych przekaźników masowych, stanowiąc jej podstawy technologiczne, zwłaszcza zaś mentalne, bo włączyły do dyskursu refleksję nad rolą maszyn widzenia i słyszenia jako aparatów z pogranicza magii i nauki. Wyraźnym spełnieniem tych ongi dziwacznych idei jest dziś praktyka wirtualnej przestrzeni. Autor jak archeolog odkrywa kolejne warstwy przeszłości. Dzieje kultury materialnej splatają się w narracji Zielinskiego z dziejami kultury symbolicznej. Archeologia mediów uzupełnia panoramę mediów o utracone, zaniechane bądź zrepresjonowane formy świadomości medialnej z głębokiej przeszłości, jak magiczne maszyny obrazowe, latarnia magiczna, aparaty do przybliżania tego, co odległe, camera obscura Ich repertuar jest niezwykle bogaty, a nowe media jawią się tu jako już nie tak bardzo nowe, bo mają swoje źródła w sile imaginacji głębokiej przeszłości.

Szczegóły

Tytuł: Archeologia mediów
Podtytuł: O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia
Autor: Zielinski Siegfried
Wydawnictwo: Oficyna Naukowa
Seria: KULTURY MEDIÓW
ISBN: 9788374591089
Tytuł oryginału: Archaologie der Medien. Zur Tiefenzeit des technischen Horens und Sehens
Język oryginału: niemiecki
Tłumacz: Krzemieniowa Krystyna
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 430
Format: 13.5x21.1cm
Oprawa: Twarda
Waga: 0.597 kg

Recenzje