?Od drugiej połowy XX wieku przyglądamy się stopniowemu odchodzeniu od pojęcia centrum i promocji marginesu. Towarzyszy ono zmianom w filozofii (dekonstrukcja, poststrukturalizm), studiach kulturowych (w koncepcjach feministycznych i postkolonialnych), sztuce (jako szukanie ?innych? nowych estetyk) i myśli socjologicznej (refleksje o ?alternatywnych przyrodach?). Czy jednak powyższa zmiana nie doprowadziła jedynie do ?nieoczekiwanej zamiany miejsc?, w wyniku której to, co kiedyś stanowiło dyskurs mniejszościowy, nie stało się dyskursem dominującym?
Takie same zmiany obserwujemy w polskiej fotografii: znajdujący się jeszcze w latach 80. XX wieku na poboczu sztuki dyskurs dokumentalny stanowi dzisiaj niemal główny nurt, zmienia się także recepcja przeszłości ? wysunięta w latach 50. ideologicznie na pierwszy plan fotografia socrealistyczna, odrzucana w ramach oporu w latach 70 i 80., obecnie powraca jako interesujący obszar twórczości. Podobna zmiana dotyczy zainteresowania twórczością kobiet-fotografów. Czy i w jakich obszarach były marginalizowane kiedyś? Jaka jest ich pozycja dzisiaj? Chcemy zatem sprawdzić, na ile granica między marginesem i centrum się przesuwa.
Proponując jako temat Biennale hasło ?MARGINESY? postawiliśmy przy nim znak zapytania, by zachęcić uczestników i odbiorców do dyskusji na temat tego, co współcześnie stanowi centrum, a co jest jedynie (albo aż) marginesem życia społecznego i artystycznego oraz co stanowi punkt zainteresowania dzisiejszej fotografii. Interesujący nas temat podzielony został na trzy obszary:
- marginesy historii
Jaka jest dzisiaj pozycja przeszłości? Jak myślimy o statusie ?odrzucanych?, niechcianych dyskursów fotografii oficjalnej? Jakim obszarem wolności operowali artyści, by znaleźć własne pole ekspresji artystycznej?
- marginesy sztuki
Jaka jest relacja pomiędzy awangardową ?fotografią jako sztuką? a dzisiejszymi podejściami? Czy modernizm jest jeszcze dla nas ważny? Jaka sztuka dzisiaj jest marginalizowana?
- marginesy zmysłów
Jak doświadczamy dzisiaj fotografii? Czy jest ona dla nas procesem czy obrazem? Czym różni się spojrzenie kobiece od męskiego? Czy w naszym kontakcie z rzeczywistością potrafimy wyjść poza zmysł wzroku??
Marianna Michałowska ze Wstępu
Szczegóły
Tytuł: MarginesyPodtytuł: Biennale fotografii
Wydawnictwo: Galeria Miejska Arsenał
ISBN: 9788361886273
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 290
Format: 17.0x21.0cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.72 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
The Baltic
Bosz
500 Tricks Color
Koenemann
500 Tricks Lighting
Koenemann
Essential Tips - Lighting
Koenemann
Lofts
Koenemann
Eksploracje 9 Biennale Fotografii Poznań 2015
Galeria Miejska Arsenał