Współczesny człowiek żyje w warunkach nieustannych zmian, gdzie zwłaszcza środowisko informacyjne ulega wzrastającej złożoności. Coraz częstszym problemem jest zjawisko cyfrowego podzielenia nienadążania części społeczeństwa za zmianami, jakie się w nim dokonują. Naczelnym zadaniem pedagogiki powinno być zatem określenie modelu pozwalającego na przygotowanie kolejnych pokoleń do udanego, społecznego współżycia. W rozważaniach nad tym zagadnieniem pomocna okazuje się teoria systemów, polegająca na analizowaniu struktury rzeczywistości w ujęciu hierarchicznym, tj. działaniu w bardzo złożonych strukturach poprzez ich sprowadzenie do struktur prostych. Zwracał na to uwagę Kartezjusz, uznając, że doskonała wiedza jest siecią ( systemem ogniw ) , a nie prostym ciągiem ( łańcuchem ) stwierdzeń.
Głównym motywem tej książki jest przekonanie, że umiejętność myślenia systemowego to jedna z kluczowych cech współczesnego człowieka. Jeżeli trend zmian cywilizacyjnych utrzyma się w przyszłości, to własności te będą coraz bardziej potrzebne do funkcjonowania. Dlatego uważam, że niezbędne jest włączenie zdolności myślenia systemowego do struktury celów wychowania, i to nie tylko wychowania instytucjonalnego, ale przede wszystkim do przekazywania przez kulturę wzorca człowieka, rozwijającego się samodzielnie przez całe życie".
Materiały uzupełniające do książki dostępne są na stronie: bolek.ped.univ.szczecin.pl/stachura
Szczegóły
Tytuł: Pedagogika O systematyzacji treści kształceniaAutor: Artur Stachura
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788378500667
Języki: polski
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 194
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.31 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Nowy Testament Opowieści Biblijne
"Inwestycje"
Śmierć Żydów Fotografie
Czarne
Skrzat Skierka i leśne zwierzęta
Elżbieta Jarmołkiewicz
Album Norwidowskie
Profesor Zofii Trojanowiczowej na 50-lecie pracy naukowej
Profesor Zofii Trojanowiczowej na 50-lecie pracy naukowej
Wydawnictwo Naukowe UAM
Czekając na bociana
Księży Młyn