rzekonanie o istotowym pokrewieństwie bycia i Niczego w głównej mierze wydaje się decydować o specyfice filozofii Martina Heideggera. Zrozumienie ich związku jest kluczowe dla właściwego ujęcia charakteru Heideggerowskiego bycia. Znaczenie pojęcia Niczego (Nichts) w miarę rozwoju myśli filozofa ze Schwarzwaldu stawało się coraz bardziej widoczne. Po Zwrocie (Kehre) wyrasta ono na jedno z centralnych ogniw, wokół których skupia się namysł Heideggera.
Równocześnie żadne inne pojęcie z Heideggerowskiego słownika nie wzbudziło takiej konsternacji i licznych dezinterpretacji. Wizja złączenia bycia i nicości nie wydawała się zrozumiała. Zastanawiano się, jak można je ze sobą wiązać, skoro nic jest zaprzeczeniem bycia, jego brakiem. Nic i bycie są przecież ulokowane na przeciwległych biegunach ontologicznych. Chęć ich uzgodnienia musi nieść karkołomne skutki. Takich też doszukiwano się u Heideggera.
Przyczyną tych nieporozumień było potraktowanie Heideggerowskiego Nic jako pierwiastka destrukcyjnego. Według autora Przyczynków do filozofii to twierdzenie dało impuls do mylnych odczytań jego koncepcji . Wbrew intencjom Heideggera byciu przypisano mroczne i złowrogie właściwości. Miało to tym samym niezwykle znaczące konsekwencje dla ogólnego wizerunku jego filozofii: została skojarzona z pesymizmem, jej wymowa według komentatorów była przygnębiająca .
W mojej pracy postaram się zdjąć to odium ciążące na dziele Heideggera. Pokażę, że jego pojęcie Niczego nie odnosi się do niszczycielskiej siły, która miałaby cechować bycie, ale związane jest z ukazaniem odmienności bycia i bytu. Spróbuję tym samym przedstawić, w jaki sposób Heideggerowskie Nic wychodzi poza prostą opozycję negacji i afirmacji, jak też wyjaśnić, dlaczego filozof uznał je za najwłaściwsze określenie bycia.
Ze Wstępu
				                
            Równocześnie żadne inne pojęcie z Heideggerowskiego słownika nie wzbudziło takiej konsternacji i licznych dezinterpretacji. Wizja złączenia bycia i nicości nie wydawała się zrozumiała. Zastanawiano się, jak można je ze sobą wiązać, skoro nic jest zaprzeczeniem bycia, jego brakiem. Nic i bycie są przecież ulokowane na przeciwległych biegunach ontologicznych. Chęć ich uzgodnienia musi nieść karkołomne skutki. Takich też doszukiwano się u Heideggera.
Przyczyną tych nieporozumień było potraktowanie Heideggerowskiego Nic jako pierwiastka destrukcyjnego. Według autora Przyczynków do filozofii to twierdzenie dało impuls do mylnych odczytań jego koncepcji . Wbrew intencjom Heideggera byciu przypisano mroczne i złowrogie właściwości. Miało to tym samym niezwykle znaczące konsekwencje dla ogólnego wizerunku jego filozofii: została skojarzona z pesymizmem, jej wymowa według komentatorów była przygnębiająca .
W mojej pracy postaram się zdjąć to odium ciążące na dziele Heideggera. Pokażę, że jego pojęcie Niczego nie odnosi się do niszczycielskiej siły, która miałaby cechować bycie, ale związane jest z ukazaniem odmienności bycia i bytu. Spróbuję tym samym przedstawić, w jaki sposób Heideggerowskie Nic wychodzi poza prostą opozycję negacji i afirmacji, jak też wyjaśnić, dlaczego filozof uznał je za najwłaściwsze określenie bycia.
Ze Wstępu
Producent:
Księgarnia Akademicka sp. z o.o.
ul. św. Anny 6
31-008 Kraków (PL)
tel: +48 12 43 127 43
email: lp.akcimedaka@akcimedaka
Szczegóły
Tytuł: Bycie czyli nicPodtytuł: Przyczynek do lektury Heideggera
Autor: Magdalena Hoły-Łuczaj
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
ISBN: 9788376382470
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 156
Format: 14.0x21.0cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.21 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Fenomenologia percepcji
                        
                    Aletheia
                      Kod źródłowy
                        
                    Atut
                      Konstytucja Unii Europejskiej. Traktat ustanawiający konstytucję dla Europy.
                        
                    Iuris Polskie Wydawnictwo Prawnicze Sp.z o.o.
                      Krajobraz ze studnią
                        
                    Adam Marszałek
                      Kuchnia krajów Andyjskich
                        
                    Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu
                      Tylko w przedszkolu  Zabawy teatralne
                        
                    Fraszka Edukacyjna
                      Prześniona rewolucja
Ćwiczenia z logiki historycznej
                    Ćwiczenia z logiki historycznej
Krytyki Politycznej
                      






