Tajemnice Blizny... to próba opisania niezwykle ważnego aspektu działań wywiadowczych Armii Krajowej - spenetrowania niemieckiego ośrodka doświadczalnego "Artilleriezielfeld-Blizna" na którego terenie testowane były rakiety V-2 i bomby latające V-1.
"Prace na terenie Blizny trwają nadal. Autostrada betonowa 3.5 m. szer. ukończona. Wstęp na teren Blizny wzbroniony, nawet osobom wojskowym, oraz oddziałom. Co na tym terenie będzie, narazie jest trzymane w ścisłej tajemnicy i sami Niemcy i SS, o tym nie wie. Blizna została podporządkowana jakiemuś wyższemu dowództwu. Nazwa brzmi: Sperrgebiet Artillerie Zielfeld Blizna. Stwierdzono transporty różnego sprzętu dla Blizny, w wagonach zamkniętych oraz na lorach przedmioty, zajmujące długością 3 lory. Prawdopodobnie maszyny i armaty. Wyładowanie następuje nocą. Inne transporty to są cysterny z jakimś płynem lub gazem, który przeładowywany jest za pomocą rur i silników do podobnych cystern na autach. Płyn ten czy też gaz paruje i na rurach a nawet cysternach zauważyć można szron, przyczem już (...) zauważyć lekki dym, który ulatnia się przez dwie rury z tyłu cysterny samochodowej. Żołnierze pracują przytem bez masek. Przeładowanie i transport na Bliznę odbywa się w dzień. Cysterny kolejowe mają napisy Stettin. Podobno przy ulatnianiu się cieczy czuć kwaśny zapach, jakby kwasu azotowego. W różnych miejscach poligonu są dokonywane pomiary terenowe, znanymi i nieznanymi przyrządami. Linje telefoniczne są rozbudowywane w różnych kierunkach. Do wieży triangulacyjnej w m. Podole k. Przecławia wybudowano kabel"
Fragment raportu wywiadowczego ppor. Mieczysława Wałęgi "Jura" z 16 listopada 1943 r.
"Prace na terenie Blizny trwają nadal. Autostrada betonowa 3.5 m. szer. ukończona. Wstęp na teren Blizny wzbroniony, nawet osobom wojskowym, oraz oddziałom. Co na tym terenie będzie, narazie jest trzymane w ścisłej tajemnicy i sami Niemcy i SS, o tym nie wie. Blizna została podporządkowana jakiemuś wyższemu dowództwu. Nazwa brzmi: Sperrgebiet Artillerie Zielfeld Blizna. Stwierdzono transporty różnego sprzętu dla Blizny, w wagonach zamkniętych oraz na lorach przedmioty, zajmujące długością 3 lory. Prawdopodobnie maszyny i armaty. Wyładowanie następuje nocą. Inne transporty to są cysterny z jakimś płynem lub gazem, który przeładowywany jest za pomocą rur i silników do podobnych cystern na autach. Płyn ten czy też gaz paruje i na rurach a nawet cysternach zauważyć można szron, przyczem już (...) zauważyć lekki dym, który ulatnia się przez dwie rury z tyłu cysterny samochodowej. Żołnierze pracują przytem bez masek. Przeładowanie i transport na Bliznę odbywa się w dzień. Cysterny kolejowe mają napisy Stettin. Podobno przy ulatnianiu się cieczy czuć kwaśny zapach, jakby kwasu azotowego. W różnych miejscach poligonu są dokonywane pomiary terenowe, znanymi i nieznanymi przyrządami. Linje telefoniczne są rozbudowywane w różnych kierunkach. Do wieży triangulacyjnej w m. Podole k. Przecławia wybudowano kabel"
Fragment raportu wywiadowczego ppor. Mieczysława Wałęgi "Jura" z 16 listopada 1943 r.
Szczegóły
Tytuł: Tajemnice Blizny. Wywiad Armii Krajowej w walce z rakietami V-2Autor: Rafał Wnuk (red.), Robert Zapart (red.)
Wydawnictwo: Oskar
ISBN: 9788363709198
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 230
Format: 15x22 cm
Oprawa: oprawa twarda
Waga: 0.48 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Listy Tom 1
Wydawnictwo M
Listy Tom 2
Wydawnictwo M
Listy Tom III
Wydawnictwo M
Galicja a Powstanie Styczniowe
Wydawnictwo DiG
Historia Polski
Od czasów najdawniejszych do końca XV wieku
Od czasów najdawniejszych do końca XV wieku
Nauka i Innowacje