Spis treści
Rozdział I. PSYCHOLOGIA OGÓLNA
1. Zarys psychologii rozwoju człowieka
1.1. Zagadnienia psychologii rozwoju człowieka paradygmat life-span
1.1.2. Zmiana i ciągłość
1.1.3. Rozwój
1.1.3.1. Zegar biologiczny .
1.1.3.2. Zegar społeczny
1.2. Perspektywa life-span
1.2.1. Założenia perspektywy life-span według Paula Baltesa
1.3. Zadania rozwojowe
1.3.1. Koncepcja zadań rozwojowych według Roberta J. Havighursta
1.3.2. Koncepcja rozwoju psychospołecznego Erika H. Eriksona
1.4. Bieg życia jako opanowywanie sekwencji zobowiązań rozwojowych
1.5. Podsumowanie
2. Osobowość
2.1. Wprowadzenie
2.2. Defi nicja osobowości .
2.3. Teorie osobowości
2.4. Wybrane teorie osobowości
2.4.1. Klasyczna teoria psychoanalityczna Zygmunta Freuda
2.4.2. Psychospołeczna teoria rozwoju Erika H. Eriksona
2.4.3. Teoria modelowania zachowań Alberta Bandury
2.4.4. Teoria oczekiwań Juliana B. Rottera
2.4.5. Teoria trzech superczynników osobowości Hansa J. Eysencka
2.4.6. Nieczynnikowa teoria cech Gordona W. Allporta
2.4.7. Teoria konstytucjonalna Williama H. Sheldona
2.4.8. Teoria samorealizacji Abrahama H. Maslowa
2.4.9. Teoria własnego ja Carla Rogersa
2.4.10. Teoria poznawcza Aarona T. Becka
2.5. Podsumowanie
3. Psychologia poznawcza
3.1. Uwaga
3.2. Spostrzeganie
3.3. Pamięć
3.4. Inteligencja
3.4.1. Struktura inteligencji
3.4.2. Poznawcze podłoże cech intelektualnych
3.4.3. Inteligencja w rozwoju człowieka i populacji
4. Psychologia emocji
4.1. Aspekty emocji
4.2. Modele emocji
4.3. Regulacja emocji
4.4. Ekspresja oraz impresja emocji
4.4.1. Wzorce pobudzenia emocjonalnego uniwersalizm pobudzenia emocji
4.5. Świadomość a emocje
4.6. Rola emocji
4.7. Rozwój procesów emocjonalnych
5. Motywacje
5.1. Teorie motywacji
5.2. Źródła i rodzaje motywacji
5.2.1. Podstawowe mechanizmy motywacyjne
5.2.2. Typy motywacji
Rozdział II. PSYCHOLOGIA ZDROWIA
1. Stres
1.1. Wstęp
1.2. Stres defi nicje i koncepcje
1.3. Między stresem dobrym a złym
1.4. Psychika a biologia. Wybrane badania dotyczące wpływu stresu psychologicznego
na zdrowie somatyczne
1.5. PTSD i ASD jako szczególne ujęcie stresu
1.6. Radzenie sobie ze stresem
1.6.1. Strategie radzenia sobie ze stresem
1.6.2. Kontrolujemy stres
2. Salutogeneza i zasoby
2.1. Obszar zainteresowania psychologii zdrowia
2.2. Styl życia jako czynnik warunkujący zachowanie zdrowia
2.3. Pojęcie autodestruktywności pośredniej w psychologii
2.4. Przekonania na temat kontroli zdrowia
2.5. Poczucie koherencji
3. Psychologia pozytywna
3.1. Pojęcia teoretyczne i defi nicje dobrego życia
3.2. Szczęście
3.3. Dobre życie
3.3.1. Czynniki biologiczne
3.3.2. Czynniki demografi czne
3.3.3. Czynniki psychiczne .
3.4. Oddziaływania psychologiczne na rzecz dobrego życia
3.5. Podsumowanie
Rozdział III. PSYCHOLOGIA KLINICZNA
1. Mechanizmy zaburzeń
2. Zaburzenia i choroby psychosomatyczne
2.1. Choroba psychosomatyczna i somatyzacja
2.2. Analiza wybranych zespołów psychosomatycznych
2.2.1. Choroby serca
2.2.2. Zaburzenia odżywiania
2.2.3. Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy .
2.2.4. Zaburzenia snu
3. Zaburzenia osobowości
3.1. Osobowość paranoiczna
3.2. Osobowość schizoidalna
3.3. Osobowość dyssocjalna
3.4. Osobowość chwiejna emocjonalnie
3.5. Osobowość histrioniczna
3.6. Osobowość anankastyczna
3.7. Osobowość lękliwa (unikająca)
3.8. Osobowość zależna
3.9. Inne zaburzenia osobowości
3.10. Etiologia zaburzeń osobowości
3.11. Podsumowanie
4. Zaburzenia nerwicowe
4.1. Lęk i strach
4.1.1. Zaburzenia lękowe w postaci fobii
4.1.2. Lęk paniczny i uogólniony
4.2. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
4.3. Wybrane koncepcje zaburzeń nerwicowych
4.3.1. Podejście biologiczne
4.3.2. Behawioryzm
4.3.3. Modele poznawczo-behawioralne
4.4. Podsumowanie
Rozdział IV. CZŁOWIEK W CHOROBIE
1. Psychologiczne aspekty chorób przewlekłych
1.1. Wpływ choroby somatycznej na funkcjonowanie rodziny chorego
1.1.1. Inne dzieci w rodzinie
1.2. Rola emocji w chorobie przewlekłej
1.3. Radzenie sobie z chorobą
1.4. Choroby przewlekłe i ich specyfi czne problemy .
1.4.1. Astma
1.4.2. Cukrzyca
1.4.3. Padaczka
1.5. Podsumowanie
2. Niepełnosprawność
2.1. Psychologiczne aspekty radzenia sobie z niepełnosprawnością
2.2. Podsumowanie
3. Opieka paliatywna
3.1. Opieka paliatywna/hospicyjna w służbie umierającym
3.2. Cechy opieki paliatywnej
3.3. Filozofi a opieki wobec chorego terminalnie
3.4. Opieka nad osieroconymi
3.5. Podsumowanie
Rozdział V. FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ
1. Edukacja zdrowotna
2. Kryzys i interwencja kryzysowa
2.1. Czym jest kryzys?
2.1.1. Co to jest kryzys?
2.1.2. Rodzaje kryzysu
2.1.3. Fazy reakcji kryzysowej
2.2. Kiedy mówimy, że zdarzenie życiowe jest krytyczne?
2.2.1. Defi nicja krytycznego wydarzenia życiowego
2.2.2. Model funkcjonalny KWŻ
2.2.3. Skala krytycznych wydarzeń życiowych
2.3. Czym jest interwencja kryzysowa?
2.3.1. Defi nicja interwencji kryzysowej
2.3.2. Cechy i zasady interwencji kryzysowej
2.3.3. Fazy i etapy interwencji kryzysowej
2.3.4. Organizacje i ośrodki interwencji kryzysowej
2.3.5. Umiejętności wykorzystywane w interwencji kryzysowej
2.3.6. Środki bezpieczeństwa dla interwenta
2.4. Podsumowanie
3. Psychoterapia
3.1. Kontrakt psychoterapeutyczny
3.1.1. Praca nad problemami pacjenta
3.1.2. Zakończenie psychoterapii
3.2. Psychoterapia dzieci i młodzieży
3.3. Systemy terapeutyczne
3.3.1. Organizacyjne aspekty psychoterapii indywidualnej i grupowej
Szczegóły
Tytuł: Elementy psychologii ogólnej i klinicznejAutor: pod redakcją Ewy Mojs, Marii Skommer i Bogusława Stelcera
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu
ISBN: 9788375971545
Rok wydania: 2011
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
W poszukiwaniu siebie
Św. Jan od Krzyża na nowo odczytany