?Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii? to książka napisana z zaangażowanej społecznie, krytycznej perspektywy kulturoznawczej, przez Monikę Talarczyk-Gubałę, wybitną badaczkę filmu i kultury współczesnej, autorkę m.in. niedawno wydanej monografii ?Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku? (Szczecin 2013) oraz znakomicie przyjętej w świecie nauki i kultury książki ?PRL się śmieje! Polska komedia filmowa 1945-1989? (Warszawa 2007).
?Biały mazur? to zbiór krytycznych esejów o kinie kobiet w Polsce, poświęcony reżyserkom i scenarzystkom filmów fabularnych, począwszy od kontrowersyjnej Wandy Jakubowskiej, przez wtopioną w małżeński tandem Ewę Petelską, ukrytą w historii kina Agnieszkę Osiecką, emblematyczną dla kina kobiet Barbarę Sass, sławną, choć nieinterpretowaną w świetle krytyki feministycznej Agnieszkę Holland, dojrzewającą w cieniu siostry Magdalenę Łazarkiewicz, po zapomniane autorki filmu ?Bluszcz? i Ewę Kruk. Książka poświęcona jest także częściowo kinu kobiet jako kinu dla dzieci i młodzieży, ze względu na silną reprezentację reżyserek w tej dziedzinie twórczości filmowej, którą tworzyły Maria Kaniewska, Anna Sokołowska i Jadwiga Kędzierzawska. Bohaterkami ostatniej części ?Białego mazura? są pisarki, scenarzystki ? Maria Nurowska, Krystyna Kofta i Manuela Gretkowska, z wyraźną sygnaturą płci w tekście i doświadczeniami pracy w filmie.
?Biały mazur? to nazwa tradycyjnego polskiego tańca, a zarazem tytuł filmu w reżyserii jednej z bohaterek książki, Wandy Jakubowskiej. Jest to także nawiązanie do tytułu współczesnej wystawy sztuki kobiet pod kuratelą Andy Rottenberg, z tą różnicą, że w książce Talarczyk-Gubały sama kuratorka staje się jedną z autorek kina kobiet, a mianowicie scenarzystką pierwszego polskiego filmu nazwanego przez krytykę filmem feministycznym. Tytułowa metafora odsyła zatem do inicjatywy kobiet w polskiej kinematografii, podejmowanej wbrew dyktatowi tradycji i wzorcowi reżysera, ale znajdującej dla siebie uzasadnienie w propagandowej emancypacji kobiet w realnym socjalizmie.
Książka przedstawia polskie oblicze światowego fenomenu women?s cinema w drugiej połowie XX wieku, wprowadzając przy tym instytucjonalny kontekst aktywności polskich reżyserek w państwowej kinematografii. Monika Talarczyk-Gubała zadaje pytania o status kultury filmowej i upomina się o należne w niej miejsca dla autorek, których twórczość jeszcze dziś jest często marginalizowana. Napisany przystępnym i ciekawym językiem, ?Biały mazur? może pełnić funkcję przewodnika po nierozpoznanych dotąd obszarach polskiego kina tworzonego przez kobiety.
Wzbogacony o ilustracje duetu artystycznego Agnieszki Popek-Banach i Kamila Banacha oraz o zdjęcia z polskich archiwów filmowych, stanowi nie tylko rzetelną publikację pod kątem merytorycznym, ale również pozycję wyrafinowaną formalnie, zaprojektowaną przez poznańskie studio Bękarty.
Szczegóły
Tytuł: Biały MazurPodtytuł: Kino kobiet w polskiej kinematografii
Autor: Talarczyk-Gubała Monika
Wydawnictwo: Galeria Miejska Arsenał
ISBN: 9788361886488
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 434
Format: 14.0x20.0cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.78 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Vademecum kancelaryjno-archiwalne
Societas Vistulana Towarzystwo Naukowe Młodych Historyków
Przygodność, hegemonia, uniwersalność
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Prekariat
Nowa niebezpieczna klasa
Nowa niebezpieczna klasa
Wydawnictwo Naukowe PWN
Drogi feminizmu
Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu
Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Graff Jestem stąd
Wydawnictwo Krytyki Politycznej