Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne pod względem wyglądu i sposobu użytkowania są podobne do klasycznych mostów. Elewacje obiektów wykonanych z powłok o kształcie parabolicznym są zbliżone do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłoki z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami ich pracy do mostów zintegrowanych.
Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach podano analogię ich budowy do obiektów wykonanych z powłok betonowych. W pracy analizuje się problemy wykonawcze konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużej rozpiętości, a nie przepustów, czyli obiektów komunikacyjnych o małej rozpiętości.
Porównując tytuł książki i jej treść można dostrzec wieloznaczność słowa budowa.
Zasadnicza część książki dotyczy obliczeń powłok w fazie budowania obiektu, czyli układania zasypki gruntowej. W wielu przypadkach w czasie budowy następuje faktyczne sprawdzenie nośności obiektu, które ma podobne znaczenie, jak badanie odbiorowe mostu.
Drugie znaczenie słowa budowa jest związane z kształtowaniem konstrukcji obiektu. W tym zakresie przedstawiono możliwości projektowania powłok z blach falistych odpowiednio do ich projektowej geometrii. Określono graniczne możliwości stosowania blach falistych, również z nakładkami.
W trzecim aspekcie słowa budowa ujęto technologię bezpiecznego układania zasypki z przykładami ingerencji w ten proces w sytuacjach awaryjnych.
(...)
Trudne do modelowania, również z użyciem programów MES, fazy budowy konstrukcji gruntowo-powłokowej zilustrowano własnymi przykładami obliczeń, które mogą mieć zastosowanie w projektowaniu, a równocześnie walory dydaktyczne. Niniejsza książka jest trzecim w Polsce opracowaniem monograficznym na temat konstrukcji gruntowo-powłokowych. Nie wyczerpuje ona tematyki dotyczącej użytkowania tych konstrukcji jako obiektów komunikacyjnych. Przydatną w tym zakresie byłaby monografia dotycząca przepustów, a więc konstrukcji o mniejszej rozpiętości, ale najliczniejszych w budownictwie mostowym. Istotne dla rozwoju mostowych obiektów gruntowo-powłokowych w układzie skrzynkowym są oddziaływania dynamiczne. W tym zakresie trwają badania rozpoznawcze szczególnie ważne w odniesieniu do obiektów kolejowych dostosowanych do dużych prędkości.
Spis Treści
Mostowe konstrukcje zintegrowane
Obiekty gruntowo-powłokowe
Powłoki obiektów gruntowo-powłokowych
Deformacja podatnej powłoki w trakcie układania zasypki
Prognoza bezpieczeństwa powłoki podczas budowy
Posadowienie obiektów gruntowo-powłokowych
Układanie zasypki gruntowej
Wyposażenie obiektu i zabezpieczenia utrzymaniowe powłok
Wrocławska Seria Wydawnicza Inżynierii Mostowej
Seria adresowana jest do inżynierów i studentów chcących poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności w zakresie najnowszych osiągnięć inżynierii mostowej. Przewidywaliśmy, że w serii wydawane będą głównie prace autorów ze środowiska wrocławskiego, ale dopuszczamy możliwość wydawania również prac autorów z innych środowisk. Dotychczas w ramach Wrocławskiej Serii Wydawniczej Inżynierii Mostowej ukazały się:
Projektowanie stalowych kładek dla pieszych - II Wydanie
Obliczenia mostów z betonowych belek prefabrykowanych - II Wydanie
Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Modelowanie sprężenia mostów
Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych
Szczegóły
Tytuł: Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowychAutor: Czesław Machelski
Wydawnictwo: Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne
Seria: Wrocławska Seria Wydawnicza Inżynierii Mostowej
ISBN: 9788371252341
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 229
Format: 16.4x23.5
Oprawa: Miękka
Waga: 0.47 kg