Karaoke (z japońskiego: pusta orkiestra) to forma zabawy dla milionów ludzi pragnących stać się na chwilę Madonną albo Sinatrą. Według Ugrešić karaoke nie potwierdza wcale demokratycznej idei, zgodnie z którą każdy może, jeśli tylko chce, lecz ideę odwrotną (choć równie demokratyczną): że każdy chce, skoro może.
Karaoke to zabawa dla tych, którzy nie zostawiają swojego podpisu, kryją się za anonimowością, pozostają w bezpiecznych granicach swych konformistycznych wspólnot konsumenckich. Odrywają się od własnego „ja”, wcielając się na chwilę w role stworzone dla dla nich przez innych. Kultura narcyzmu zmieniła się w kulturę karaoke, albo po prostu jest jej konsekwencją.
W swym eseju Dubravka Ugrešić zajmuje się ludzkimi działaniami, w efekcie których anonimowy uczestnik – poprzez powielanie istniejących wzorów kulturowych i korzystanie ze współczesnej technologii – osiąga stan zaspokojenia, gubiąc po drodze wszystkie narzędzia mogące uchronić go przed ekspansją wywłaszczających „ja” mechanizmów zarządczych. Uszczęśliwiony tłumek miłośników karaoke nie przeczuwa zbliżającej się katastrofy.
• • •
O pisarzach zaangażowanych mówi się, że dają nam wgląd w istotę społecznych i politycznych problemów. Dubravka Ugrešić nie tylko precyzyjnie wskazuje zrakowaciałe miejsca sfery publicznej, lecz także podpowiada, w jaki sposób można je uleczyć.
Grzegorz Jankowicz
Szczegóły
Tytuł: KULTURA KARAOKEAutor: Dubravka Ugrešić
Wydawnictwo: Ha!art
ISBN: 9788364057144
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 102
Format: 20.0 x 13.0 cm
Oprawa: Broszurowa
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Dziewczyna na Times Square
Świat Książki
Lizbona
Muzyka moich ulic
Muzyka moich ulic
G+J RBA
Japoński wachlarz Powroty
W.A.B.
Chmurdalia
W.A.B.
Piaskowa góra
W.A.B.
Poza Górą
Stapis
Amelia i Kuba
Godzina duchów
Godzina duchów
Powergraph
Kuba i Amelia
Godzina duchów
Godzina duchów
Powergraph
Samotność Bogów
Literackie
Wiedźmin. Tom 5. Chrzest ognia
SuperNowa
Wiedźmin. Tom 4. Czas pogardy
SuperNowa