Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych
jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej
Impuls
Książka jest kontynuacją kilkuletnich studiów autora nad codziennością klasy integracyjnej. Przy czym w odróżnieniu od wielu innych opracowań podejmujących problematykę edukacji integracyjnej odsłania ona wiele niewątpliwych, ale często niedostrzegalnych sukcesów tej formy kształcenia. Zostały one zidentyfikowane i opisane za pomocą badań fokusowych oraz narracji nauczycieli wywodzących się ze szkół / klas integracyjnych o zróżnicowanym doświadczeniu. W efekcie analiz powstała swoista mapa sukcesów odnoszących się do różnych wymiarów funkcjonowania szkoły wyrażona licznymi kategoriami rzeczywistymi (między innymi: rozwoju uczniów, klimatu szkoły, satysfakcji z pracy nauczycieli). W dalszej części kategorie te zostały powiązane i ulokowane w szerszych zbiorach twierdzeń i wyjaśnień prezentowanych w postaci kategorii formalnych.
Wykorzystana technika zbierania danych (dyskusje grupowe i narracje) pozwoliła na ich konfrontację, a komparatystyczna metoda analizy (badane grypy wywodziły się z trzech typów szkół) stanowiła pewną formę triangulacji. Badanie zostało osadzone w interpretatywnym paradygmacie poznania.
Synteza wypowiedzi nauczycieli (inaczej ujmując ich deskrypcja praktyki) stworzyła podstawy koncepcyjne przyjmujące postać stożkową ? jak pokazała wnikliwa analiza wypowiedzi ? różniącą się w badanych grupach punktem wyjścia: od rehabilitacji lub uspołeczniania oraz dojścia do nieco inaczej formułowanych celów. To pozwoliło w sposób w miarę uporządkowany opisać dwie rzeczywistości szkolne, stanowiącą podstawę do opracowania autorskich koncepcji edukacji integracyjnych. Przyjęły one postać siatki, w której występują określone węzły i sieci ich powiązań. Te pierwsze zostają wyrażone przez kategorie zaczerpnięte z wypowiedzi badanych oraz nadbudowane przez kategorie formalne, między innymi: pogranicza, roli, tożsamości, a w dalszej kolejności połączone przy pomocy opisanych procesów np. budowania kultury edukacji integracyjnej czy praktyk społecznych.
W efekcie analiz zostały skonstruowane dwie odrębne koncepcje integracji: rehabilitującej oraz uspołeczniającej. Pierwsza została ulokowana w teoriach strukturalno-funkcjonalnych, druga ? w nurcie interakcjonizmu symbolicznego.
Szczegóły
Tytuł: Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnychPodtytuł: jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej
Autor: Zenon Gajdzica
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788378505389
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 256
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.41 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Powszechna historia państwa i prawa
LexisNexis
Rozmyślania
do siebie samego
do siebie samego
Czarna Owca
Niepłodność
Pomoc medyczna i psychologiczna
Pomoc medyczna i psychologiczna
Smak Słowa
Zarys prawa cywilnego
C. H. Beck
Z dzieckiem w świat wartości
Świat Książki