W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie
Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwania pedagogiczne rezyduów tożsamości

Impuls

  • Rok wydania: 2017
  • Format: 16.0x23.5cm
  • Oprawa: Miękka
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
50,00 PLN
Nasza cena
40,56 PLN
Oszczędzasz 19%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł



Książka ta służyła wypracowaniu pewnego podejścia do problematyki pedagogicznej w trosce o to, aby kompetencje działających na tym polu były lepiej zanurzone w wiedzy dotyczącej ?spraw ludzkich? i ich umiejscowienia w cyklu życiowym. Zadaniem Autorki było pokazanie możliwości (i uzasadnienie celowości) budowania perspektywy pedagogiki egzystencjalnej, w sensie: istotnej egzystencjalnie, opartej na idei rezydualności rozmaitych aspektów: postaw duchowych, ?spraw ludzkich?, energii witalnych, składowych tożsamości czy rozmaitych aspektów ludzkiego dążenia, które zasługują na własną zintegrowaną i transwersalną refleksję. Jednocześnie chodziło o wzmocnienie echa najnowszych badań dla pedagogiki ogólnej czy społecznej w sferze zrozumienia dwoistej struktury kategorii tworzących napięcia wpisane w poszczególne fazy rozwojowe, czy też występujących w cyklu życia jako ważne dla niego wymiary ludzkich zaangażowań. z recenzji: [?] jest to książka programowa, budująca strategię troski o to, aby oddziaływania edukacyjne były ?istotne egzystencjalnie?. Szereg inspiracji [...] pojawia się na taką skalę po raz pierwszy w polskiej pedagogice [...]. [?] najbardziej niezwykłym dokonaniem [...] jest wskazanie na możliwość wydobycia w ślad za modelem cyklu życia Eriksona co najmniej ośmiu ?pedagogik rezydualnych? odniesionych do kolejnych energii witalnych uwypuklonych w rezultacie rozpisania napięć fazowych z kolejnych faz życia, co pozwala wyróżnić zadanie pedagogicznego rozpracowania [?] zwykle niewydzielanych typów pedagogik, takich jak pedagogika: nadziei, woli, wyobraźni, fachowości, wierności, troskliwości, twórczości i mądrości życiowej. Osobno pojawiają się [...] ustalenia wskazujące na konieczność skupienia rozważań pedagogicznych na takich kategoriach, jak: wstyd, nuda, lęk, samotność, śmierć, wdzięczność. [...] To z pewnością przykład bardzo dojrzałej próby zdefiniowania i podjęcia zadań badawczych, który może uruchomić nową jakość refleksji pedagogicznej i nowy etap recepcji humanistyki współczesnej w ramach wydobywania ?pedagogiki z kultury?. [?] powstała książka niezwykle inspirująca, pod wieloma względami nowatorska [...]. Ma ona szansę być jedną z najlepszych publikacji ostatnich lat wśród książek przewidzianych jako rozprawy habilitacyjne w pedagogice. Z recenzji dr hab. Moniki Jaworskiej-Witkowskiej, prof. nadzw. KPSW [Książka przynosi] szereg ważnych dla polskiej pedagogiki inspiracji. [...] autorka ? na kanwie teologii Paula Tillicha ? podejmuje problem relacji pomiędzy filozofią religii a pedagogiką. [...] religia może być niezwykle bogatym rezerwuarem dla humanistyki pod warunkiem postrzegania jej nie jako spetryfikowanej i niepodważalnej treści, lecz w sposób procesualny ? jako jednego z twórców dyskursu, który z jednej strony odpowiedzialny jest za stan ludzkiego ducha, z drugiej zaś sam podlega nieustannej weryfikacji. Orzelska ? w odniesieniu do innych podejmowanych przez siebie wątków ? podobnie jak Tillich, proponuje [...] dialektyczną jedność przyjęcia i odrzucenia, której zawsze będą towarzyszyć niepewność i wątpienie. Ukazanie [...] możliwości takiej wzajemnej stymulacji różnorodnych aktorów otwartego dyskursu jest ważnym impulsem dla polskiej pedagogiki. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Mirosława Patalona

Szczegóły

Tytuł: W stronę pedagogiki istotnej egzystencjalnie
Podtytuł: Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwania pedagogiczne rezyduów tożsamości
Autor: Julita Orzelska
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788378506386
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 330
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.505 kg

Recenzje

Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także: