Wielokulturowość między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową
Dylematy i konteksty tożsamościowe
Impuls
Książka, którą oddajemy do rąk Czytelnika, składa się z czterech części: Tymczasowe rozpoznania; Edukacja: od doświadczania świata do (re)konstrukcji tożsamości; Język ? edukacja ? zmagania o tożsamość; (Tymczasowe) propozycje edukacyjne.
Tymczasowe rozpoznania to część, na którą składają się teksty będące próbą uchwycenia rzeczywistości na chwilę zatrzymanej. Autorzy podejmują się jej, by zapytać o sens ?tego, co się ujawniło?, i by spróbować skonstruować czasowe rozumienie dostrzeganego świata i rozpoznawanych w nim elementów wielokulturowości oraz ich związków z tożsamością, a także z teorią i praktyką edukacyjną. Kazimierz Kossak-Główczewski pisze, że edukacja etniczna i regionalna jest faktem, ale potrzebuje krytycznej rewizji przemyśleń teoretycznych na jej temat. Wiktor Rabczuk wprowadza Czytelnika w przestrzeń spraw międzynarodowych i prawa międzynarodowego, które nie tyle reorganizują myślenie o świecie wielokulturowym, ile stwarzają ramy działań na rzecz edukacji i dialogu międzykulturowego. Adela Kożyczkowska śledzi proces wywarzania teorii edukacji regionalnej, która z jednej strony powinna się ugruntowywać w praktyce, z której dość wyraźnie jawi się jako praktyka kulturowa o znaczeniu metodycznym. Monika Mazurek-Janasik, badając praktykę wytwarzania i gruntowania tożsamości kulturowej, wskazuje na szczególny mechanizm kompensowania traconej wartości językowej przez wartość pochodzenia kulturowego. Z kolei Irena Kotowicz-Borowy rekonstruuje swoje myślenie o edukacji regionalnej jako praktyce zachowania i rewitalizacji tożsamości narodowej na pograniczu....
Oddajemy zatem do rąk Czytelnika książkę ważną, pisaną przez trzydziestu jeden autorów, którzy swoje myślenie o świecie wielokulturowym i namysł nad sposobem jego rozumienia zatrzymali na chwilę, zadając sobie trud opowiedzenia także o tym, jak sami są w tym świecie. W imieniu swoim i Kazimierza Kossaka-Główczewskiego dziękuję im za trud i zaufanie, jakim nas obdarzyli.
Szczegóły
Tytuł: Wielokulturowość między edukacją regionalną i edukacją międzykulturowąPodtytuł: Dylematy i konteksty tożsamościowe
Autor: Adela Kożyczkowska, Kazimierz Kossak-Główczewski
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788375876826
Języki: polski
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 440
Format: 16.0x23.5
Oprawa: Miękka
Waga: 0.67 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Tożsamość teorii wychowania
Impuls
Psychologia rodziny (Uszkodzona okładka)
Wydawnictwo Naukowe PWN
Krwawy Wołyń '43
Bellona
Dobranoc, Auschwitz. Reportaż o byłych więźniach
Znak Horyzont