Arthur Schopenhauer (1788-1860) jeden z najwybitniejszych niemieckich filozofów, choć w zasadzie nigdy nie stworzył żadnej filozoficznej szkoły, a jednak wywarł wielki wpływ na takich myślicieli jak Bergson (ze swoim intuicjonizmem), Nietzsche (ze swoją filozofią życia), a czerpali z niego także neokantyści i pragmatycy.
Zwykło się nazywać Schopenhauera twórcą pesymizmu filozoficznego. Jak pisze Jan Garewicz jego pesymizm nie miał nic wspónego z katastrofizmem, a negacja postępu z zaprzeczeniem rozwoju nauki i techniki Uczył rezygnacji bez pokory, współczucia bez miłości bliźniego, buntu bez działania. Schopenhauer z jednej strony neguje świat, ale z drugiej strony uznaje ten świat za jedyny z możliwych. I czyni tak z powodu przyjęcia pewnych zasad aksjologicznych, ale też ontologicznych. Trzeba pamiętać, że punktem zasadniczym w myśleniu Schopenhauera była filozofia Immanuela Kanta. W zasadzie cała ontologia schopenhauerowska oparta jest na Kancie, ale jednak nie byłby Schopenhauer filozofem na wskroś oryginalnym, gdyby był tylko kantowskim epigonem. Jak pisze Jan Garewicz Ze ślepego zaułka w jakim znalazła się filozofia niemiecka Schopenhauer widział tylko jedno wyjście: należało uznać doświadczenie za jedyne źródło wiedzy i pokusić się o stworzenie metafizyki uzasadnionej empirycznie. Poczwórne źródło wiedzy... jest taką pierwszą przymiarką do stworzenia nowej schopenhauerowskiej metafizyki.
Zwykło się nazywać Schopenhauera twórcą pesymizmu filozoficznego. Jak pisze Jan Garewicz jego pesymizm nie miał nic wspónego z katastrofizmem, a negacja postępu z zaprzeczeniem rozwoju nauki i techniki Uczył rezygnacji bez pokory, współczucia bez miłości bliźniego, buntu bez działania. Schopenhauer z jednej strony neguje świat, ale z drugiej strony uznaje ten świat za jedyny z możliwych. I czyni tak z powodu przyjęcia pewnych zasad aksjologicznych, ale też ontologicznych. Trzeba pamiętać, że punktem zasadniczym w myśleniu Schopenhauera była filozofia Immanuela Kanta. W zasadzie cała ontologia schopenhauerowska oparta jest na Kancie, ale jednak nie byłby Schopenhauer filozofem na wskroś oryginalnym, gdyby był tylko kantowskim epigonem. Jak pisze Jan Garewicz Ze ślepego zaułka w jakim znalazła się filozofia niemiecka Schopenhauer widział tylko jedno wyjście: należało uznać doświadczenie za jedyne źródło wiedzy i pokusić się o stworzenie metafizyki uzasadnionej empirycznie. Poczwórne źródło wiedzy... jest taką pierwszą przymiarką do stworzenia nowej schopenhauerowskiej metafizyki.
Szczegóły
Tytuł: Poczwórne źródło twierdzenia o podstawie dostatecznejAutor: Arthur Schopenhauer
Wydawnictwo: Vis-a-Vis Etiuda
Seria: Meandry Kultury
ISBN: 9788379980642
Tłumacz: Grabowski Ignacy
Języki: polski
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 176
Format: 12.5 x 19.5 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.128 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Świat jako wola i przedstawienie Tom 1
Wydawnictwo Naukowe PWN
Epistemologia poznanie prawda wiedza realizm
Wydawnictwo Naukowe PWN
O wolności ludzkiej woli
Vis-a-Vis Etiuda
Materia i pamięć
O stosunku ciała do ducha
O stosunku ciała do ducha
Vis-a-Vis Etiuda
O podstawie moralności
Vis-a-Vis Etiuda
O religii
Vis-a-Vis Etiuda
Wyznanie maski
PIW