W intelektualnej relacji Martina Heideggera i Hannah Arendt jednych z najbardziej wpływowych myślicieli XX wieku uwidaczniają się najistotniejsze zwroty w najnowszej filozofii oraz historii Zachodu: dramat totalitaryzmu, rozpad tradycyjnych kategorii metafizycznych i politycznych, konieczność mozolnego wykuwania nowego języka opisu rzeczywistości. Tezę książki wyraża przekonanie, że odpowiedź Arendt na filozofię Heideggera, udzielona w szerokim kontekście zmagań obojga myślicieli z filozoficzną tradycją Zachodu, otwiera także nowy horyzont do przemyślenia relacji między pedagogiką a filozofią. Praca ta rozpoczyna się od krytycznej rekonstrukcji pojęć, tradycyjnie spajających pedagogikę z filozofią. Następnie, stanowi rozwinięcie tezy Arendt o zerwaniu nici tradycji, umiejscowionej w kontekście filozofii Heideggera oraz jego uwikłania w nazizm, a także, w konsekwencji, stawia pod znakiem zapytania tradycyjną relację między filozofią a pedagogiką. W końcowych partiach książki powraca problem dialogu między filozofią, myśleniem, pedagogiką i edukacją uniwersytecką w czasie, którego ramy polityczne i etyczne wyznacza już nie ciągłość tradycji, lecz cezura XX-wiecznych totalitaryzmów.
Szczegóły
Tytuł: Arendt i Heidegger.Podtytuł: Pedagogiczna obietnica filozofii
Autor: Paulina Sosnowska
Wydawnictwo: Universitas
Seria: HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI
ISBN: 9788324227198
Numer tomu: 116
Języki: polski
Rok wydania: 2015
Ilość stron: 442
Format: 20.7x13.9
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.514 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Doświadczenie estetyczne
Oficyna Naukowa
Skąd przychodzimy dokąd zmierzamy
Novae Res
Legalność i prawomocność
Aletheia
Dwa traktaty o rządzie
Aletheia
System idealizmu transcendentalnego
Wydawnictwo Naukowe PWN
Studia Socjologiczno-Polityczne 1(3)/2015
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Czepiam się Kierkegarda
Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego
Labirynty kultury
UMCS
Fenomen dobra. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein nr 13/14
Wydawnictwo Naukowe UAM