Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Problemy dydaktyki archiwistyki

Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego

  • Rok wydania: 2016
  • Format: 16.4x23.4
  • Oprawa: Miękka
Wysyłka:
Niedostępna
Sugerowana cena
35,00 PLN
Nasza cena
32,00 PLN
Oszczędzasz 9%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 0,00 zł



Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu ?archiwistów cyfrowych?, a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów. Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej? Wiążą się z nim dalsze problemy: ? Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione? ? Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć? ? Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej? ? Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę? ? Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co wpływa na jego integralność? ? Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji? ? Po jakim czasie należy ją prowadzić? ? Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją? ? Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak Moreq? Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki: ? Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy ? przeciwnie ? połączone z archiwistyką klasyczną? ? Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia? Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze. W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie wiedzy, wręcz przeciwnie ? nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania dokumentacją i gromadzoną informacją. academiaRavNet

Szczegóły

Tytuł: Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej
Podtytuł: Problemy dydaktyki archiwistyki
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
ISBN: 9788323521259
Języki: polski
Rok wydania: 2016
Ilość stron: 158
Format: 16.4x23.4
Oprawa: Miękka
Waga: 0.26 kg
Redakcja: Kulecka Alicja

Recenzje