Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci i młodzieży to próba odpowiedzi na zapotrzebowanie pracowników oświaty dotyczące informacji na temat najczęściej spotykanych zaburzeń, deficytów, trudności rozwojowych pojawiających się u dzieci i młodzieży. Może stanowić źródło inspiracji do podejmowania określonych oddziaływań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej na terenie placówek oświatowych. Jej powstanie jest efektem wieloletniej pracy specjalistów, zajmujących się na co dzień wspieraniem zarówno dzieci i młodzieży, jak i ich rodziców oraz nauczycieli.
Żaden nauczyciel, psycholog czy pedagog szkolny nie musi być terapeutą czy specjalistą w zakresie zdrowia psychicznego. Dobrze jednak, aby pracownicy szkoły potrafili rozpoznać podstawowe zaburzenia psychiczne oraz uwzględnić je w swoim postępowaniu. Znajomość objawów oraz obrazu klinicznego najczęściej występujących zaburzeń, a także umiejętność ich różnicowania ułatwia pracę z danym uczniem.
W części I publikacji Czytelnik będzie miał okazję zapoznać się bliżej z wybranymi zaburzeniami psychicznymi oraz rozwojowymi dzieci i młodzieży: ADHD, zaburzenia zachowania, lękowe, nastroju, obsesyjno-kompulsyjne, odżywiania, więzi, PTSD, wykorzystanie seksualne, myśli i tendencje samobójcze, mutyzm, choroba tikowa, FAS, zaburzenia rozwoju językowego, zaburzenia sensoryczne. Autorzy poszczególnych rozdziałów przedstawili charakterystykę określonych typów zaburzeń, ich najczęstsze objawy, sposoby funkcjonowania ucznia oraz zachowania mogące świadczyć o możliwości wystąpienia określonego problemu.
W części II książki Czytelnik zapozna się ze szkolnymi i pozaszkolnymi działaniami wspierającymi rozwój dziecka, jak również leczącymi zaburzenia. Wiele problemów i trudności wychowawczych przejawianych na terenie szkoły może nasilać się lub zanikać w zależności od przyjętego modelu pracy.
Ponadto zwrócono uwagę na budowanie uporządkowanego i przyjaznego środowiska w klasie, którego celem jest niedopuszczenie do powstawania zachowań problemowych. Przybliżono techniki uczenia się, które sprzyjają poprawie koncentracji uwagi i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w trakcie lekcji. Zaprezentowano także często występujące zjawisko, jakim jest odmowa chodzenia do szkoły. Omówiono sposoby leczenia i terapii, współpracę pracowników szkoły z terapeutami oraz wskazania do nauczania specjalnego, także indywidualnego.
Szczegóły
Tytuł: Zaburzenia psychiczne i rozwojowe dzieci a szkolna rzeczywistośćAutor: Jerzak Marta
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN: 9788301188108
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 444
Format: 16.5 x 23.5 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.9 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Wiedźmin. Tom 2. Miecz przeznaczenia
SuperNowa
Idziemy na niedźwiedzia (wydanie kartonowe)
Dwie Siostry
Kicia Kocia i Nunuś. Gdzie jest Szczurek?
Media Rodzina
Pucio. Puzzle: Co tu pasuje?
Nasza Księgarnia
Pucio i ćwiczenia z mówienia czyli nowe słowa i zdania
Nasza Księgarnia
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Wydawnictwo Naukowe PWN
Kicia Kocia u dentysty
Media Rodzina
Felek i Tola i burza
Dwie Siostry
Kicia Kocia i Nunuś. Idziemy na zakupy!
Media Rodzina
Ania z ulicy Czereśniowej
Dwie Siostry