Leszno w latach 1832-1914. W drodze ku nowoczesności to studium średniej wielkości miasta prowincji poznańskiej w okresie zaboru pruskiego. Książka prezentuje złożony proces przemian ludnościowych i samorządowych, ukazuje też gwałtowny postęp techniczny w XIX-wiecznym mieście, prowadzący do odczuwalnej poprawy warunków socjalno-bytowych mieszkańców.
Leszno to ośrodek o wyraźnie zarysowanej funkcji administracyjnej, którego podstawy dobrobytu uzupełniał dodatkowo garnizon wojskowy oraz rozbudowane zaplecze edukacyjne. Rosnąca liczba ludności sprzyjała procesowi inwestycyjnemu zarówno w sferze budownictwa mieszkaniowego, jak i użyteczności publicznej, rozwijał się węzeł kolejowy oraz charakterystyczny dla miast Wielkopolski przemysł rolno-spożywczy. To sprawiało, że proces przeobrażeń krajobrazu kulturowego postępował niezwykle wyraźnie, przybierając gwałtownie na sile na przełomie XIX i XX wieku.
Jednym z efektów tego zjawiska była konfrontacja z rodzącą się prowincjonalną służbą ochrony zabytków, innym opracowanie generalnego planu zabudowy miasta przez ówczesną sławę wśród niemieckich urbanistów Hermana Josepha Stübbena. W proces tych zmian włączały się też aktywnie pruskie władze municypalne, które publiczny grosz inwestowały mi.in. w oświetlenie gazowe, elektrownię, nowoczesny system wodociągowy, w końcu też w centralną kanalizację. Jej budowa w przededniu I wojny światowej stanowiła ukoronowanie komunalnej działalności inwestycyjnej, wyrwała Leszno ostatecznie z XIX i wprowadziła w XX stulecie.
Leszno to ośrodek o wyraźnie zarysowanej funkcji administracyjnej, którego podstawy dobrobytu uzupełniał dodatkowo garnizon wojskowy oraz rozbudowane zaplecze edukacyjne. Rosnąca liczba ludności sprzyjała procesowi inwestycyjnemu zarówno w sferze budownictwa mieszkaniowego, jak i użyteczności publicznej, rozwijał się węzeł kolejowy oraz charakterystyczny dla miast Wielkopolski przemysł rolno-spożywczy. To sprawiało, że proces przeobrażeń krajobrazu kulturowego postępował niezwykle wyraźnie, przybierając gwałtownie na sile na przełomie XIX i XX wieku.
Jednym z efektów tego zjawiska była konfrontacja z rodzącą się prowincjonalną służbą ochrony zabytków, innym opracowanie generalnego planu zabudowy miasta przez ówczesną sławę wśród niemieckich urbanistów Hermana Josepha Stübbena. W proces tych zmian włączały się też aktywnie pruskie władze municypalne, które publiczny grosz inwestowały mi.in. w oświetlenie gazowe, elektrownię, nowoczesny system wodociągowy, w końcu też w centralną kanalizację. Jej budowa w przededniu I wojny światowej stanowiła ukoronowanie komunalnej działalności inwestycyjnej, wyrwała Leszno ostatecznie z XIX i wprowadziła w XX stulecie.
Producent:
Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński
Księży Młyn 14
90-345 Łódź (Polska)
tel: 426327861
email: [email protected]
Szczegóły
Tytuł: Leszno w latach 1832-1914 W drodze ku nowoczesnościAutor: Miron Urbaniak
Wydawnictwo: Księży Młyn
ISBN: 9788377293409
Języki: polski
Rok wydania: 2009
Ilość stron: 498
Format: 21.0x29.5cm
Oprawa: Twarda
Waga: 2.466 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Historia powszechna Starożytność
Wydawnictwo Naukowe PWN
Historia powszechna Średniowiecze
Wydawnictwo Naukowe PWN
Historia Hiszpanii
Universitas
Historia Polski do 1572
Wydawnictwo Naukowe PWN
Historia Polski 1572-1795
Wydawnictwo Naukowe PWN
Rzeczpospolita Obojga Narodów 1501-1795
Poznańskie
Gdańsk wojenny i powojenny
Bellona
Kronika Wielkopolska
Universitas
Początki państw Niemcy
Poznańskie
Historia brudu
Bellona