Temat nauki i wychowania nigdy nie traci aktualności: przez system edukacji przechodzą kolejne pokolenia i właśnie tam, w szkole, kształtują się przyszli obywatele. A przynajmniej tak powinno być.
Tymczasem kolejne reformy i próby udoskonalenia systemu wcale nie sprawiają, że szkoły stają się lepsze. Rodzice, nauczyciele i wreszcie uczniowie mają tylko wrażenie pogłębiającego się chaosu, a niektórzy nie wahają się porównywać współczesnej szkoły do koszar czy więzienia.
Aleksandra Szyłło postanowiła zbadać, dlaczego polska edukacja od lat zmaga się z tak poważnymi problemami, oraz zapytać, jaka mogłaby i powinna być nasza szkoła. Jej rozmówcy, specjaliści od edukacji i wychowania, odpowiadają na pytania, "dlaczego jest, jak jest?" i "co zrobić, żeby było inaczej?", ale przywołują też wspomnienia i dzielą się własnymi doświadczeniami.
Mówią o tym, po co nam szkoła, a przede wszystkim - wychowanie. Bo czy nie wystarczy taka demokracja w szkole, że uczniowie wybiorą, dokąd chcą jechać na wycieczkę i jakie plakaty powieszą sobie w korytarzu? No nie, właśnie nie wystarczy. Demokracji można uczyć tylko poprzez jej głębokie doświadczenie, a nie rozmawianie o niej. I to doświadczenie musi dotyczyć zasadniczych spraw. - Krystyna Starczewska
Szkoły nie znosiłem, ale nawet w bezsensownych instytucjach zdarzają się czasami wspaniali ludzie. Jacek "Jac" Jakubowski
Szkoła sama też musi się uczyć. Nie tylko wymagać, by dzieci się uczyły. - Łukasz Ługowski
To, co powinniśmy dać dzieciom, to zdolność do podejmowania trudnych prób, szukania różnych możliwości rozwiązywania problemu, zdolność do podejmowania decyzji. Wiarę, że coś znaczą, a w związku z tym mogą coś zrobić dla rodziny, sąsiedztwa i społeczeństwa. - Jacek Strzemieczny
Przede wszystkim powiem banalnie: trzeba lubić tę pracę! Wierzyć w jej sens. - Romuald Sadowski
Dobra szkoła to nie ta, do której chodzą uczniowie wykazujący się największymi osiągnięciami w skali bezwzględnej, tylko ta, w której uczniowie robią największy postęp w stosunku do tego, z czym przyszli. Być lepszym od samego siebie - to jest sukces dostępny dla każdego! - Maria Mach
W swojej pracy zawodowej odkryłam, jak ważne jest mieć rodziców jako sojuszników, jak wiele można się dowiedzieć o swoich uczniach i uniknąć wielu błędów i niepowodzeń. - Elżbieta Piotrowska-Gromniak
Tymczasem kolejne reformy i próby udoskonalenia systemu wcale nie sprawiają, że szkoły stają się lepsze. Rodzice, nauczyciele i wreszcie uczniowie mają tylko wrażenie pogłębiającego się chaosu, a niektórzy nie wahają się porównywać współczesnej szkoły do koszar czy więzienia.
Aleksandra Szyłło postanowiła zbadać, dlaczego polska edukacja od lat zmaga się z tak poważnymi problemami, oraz zapytać, jaka mogłaby i powinna być nasza szkoła. Jej rozmówcy, specjaliści od edukacji i wychowania, odpowiadają na pytania, "dlaczego jest, jak jest?" i "co zrobić, żeby było inaczej?", ale przywołują też wspomnienia i dzielą się własnymi doświadczeniami.
Mówią o tym, po co nam szkoła, a przede wszystkim - wychowanie. Bo czy nie wystarczy taka demokracja w szkole, że uczniowie wybiorą, dokąd chcą jechać na wycieczkę i jakie plakaty powieszą sobie w korytarzu? No nie, właśnie nie wystarczy. Demokracji można uczyć tylko poprzez jej głębokie doświadczenie, a nie rozmawianie o niej. I to doświadczenie musi dotyczyć zasadniczych spraw. - Krystyna Starczewska
Szkoły nie znosiłem, ale nawet w bezsensownych instytucjach zdarzają się czasami wspaniali ludzie. Jacek "Jac" Jakubowski
Szkoła sama też musi się uczyć. Nie tylko wymagać, by dzieci się uczyły. - Łukasz Ługowski
To, co powinniśmy dać dzieciom, to zdolność do podejmowania trudnych prób, szukania różnych możliwości rozwiązywania problemu, zdolność do podejmowania decyzji. Wiarę, że coś znaczą, a w związku z tym mogą coś zrobić dla rodziny, sąsiedztwa i społeczeństwa. - Jacek Strzemieczny
Przede wszystkim powiem banalnie: trzeba lubić tę pracę! Wierzyć w jej sens. - Romuald Sadowski
Dobra szkoła to nie ta, do której chodzą uczniowie wykazujący się największymi osiągnięciami w skali bezwzględnej, tylko ta, w której uczniowie robią największy postęp w stosunku do tego, z czym przyszli. Być lepszym od samego siebie - to jest sukces dostępny dla każdego! - Maria Mach
W swojej pracy zawodowej odkryłam, jak ważne jest mieć rodziców jako sojuszników, jak wiele można się dowiedzieć o swoich uczniach i uniknąć wielu błędów i niepowodzeń. - Elżbieta Piotrowska-Gromniak
Szczegóły
Tytuł: Godzina wychowawcza.Podtytuł: Rozmowy o polskiej szkole
Autor: Aleksandra Szyłło
Wydawnictwo: Czarne
ISBN: 9788380494572
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 160
Format: 14.0x22.0cm
Oprawa: Twarda
Waga: 0.272 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Maus
Opowieść ocalałego
Opowieść ocalałego
Komiksowe
My i nasza historia
Tatarak
Księga nocnych kobiet
Literackie
Slash
Agora dla dzieci
Szklany Zamek (Uszkodzona okładka)
Świat Książki