Recenzowana praca jest pierwszą kompletną monografią Szkoły Polskiej w Batignolles, do której napisania wykorzystano wszystkie istniejące źródła i opracowania. Należy wskazać na pionierskość i nowoczesność pracy [?] Do tej pory nikt z Polaków zajmujących się jakimś zagadnieniem nie przeprowadził tak szeroko zakrojonej kwerendy we Francji [?]. Kompletność dzieła polega także na omówieniu i wyczerpaniu wszystkich problemów edukacji szkolnej, które w takim ujęciu nie zawsze znajdują się w książkach polskich historyków wychowania.
Książka wypełnia lukę w pamięci historycznej, gdyż tak ważnego hasła nie ma w polskiej Encyklopedii pedagogicznej XXI w. [?] Autorka wniosła nowe i świeże spojrzenie, pokazując, jak idea wychowania narodowego może być różnie pojmowana w zależności od epoki, miejsca i warunków. W ten sposób polska tradycja wychowania narodowego Klementyny Tańskiej, Stanisława Szczepanowskiego, Lucjana Zarzeckiego wzbogacona została o koncepcję emigracyjną.
Z recenzji prof. dr hab. Juliana Dybca
Podkreślić należy, że praca we wzorcowy wręcz sposób analizuje kontekst francuskiej polityki i oświaty, a także tło związane z historią XIX-wiecznej pedagogiki. Bez tak szerokiego oglądu ówczesnej naukowo-edukacyjnej rzeczywistości, bez dotarcia do nieznanych, w znacznym stopniu po raz pierwszy w niniejszej rozprawie prezentowanych źródeł ukazanie owego ?batignolskiego fenomenu? byłoby zapewne niemożliwe.
Z recenzji dr hab. Piotra Daszkiewicza, prof. PAN
Szczegóły
Tytuł: Batignolles 1842-1874Podtytuł: Edukacja Wielkiej Emigracji
Autor: Iwona H. Pugacewicz
Wydawnictwo: Aspra
ISBN: 9788375457391
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 702
Format: 17.2x24.2
Oprawa: Twarda
Waga: 1.195 kg