Twórczość Brunona Schulza stanowi osobliwą wersję Freudowskiego ?romansu rodzinnego?, w którym figura Ojca, reprezentanta biblijnego Prawa, utraciła centralne znaczenie na rzecz figur kobiecych ? Adeli, Bianki i Matki. Zmiana nie polega jednak na tym, że kobiety stały się teraz podmiotem Prawa, ale na tym, że Prawo stało się parodią siebie. Okazało się ono w rękach kobiet Prawem pozorowanym, które nastawione jest na poniżanie męskiego podmiotu. Wynika to stąd, że pozycja kobiet w roli podmiotu Prawa została im narzucona przez Józefa/Brunona, który w ten sposób próbuje ratować swój świat bez Ojca. Ta strategia ma jednak swoją cenę. Jest nią permanentne nicestwienie Schulzowskiego świata prozy. W degradacji roli Ojca zawiera się zarazem klucz do objaśnienia masochizmu i fetyszyzmu Józefa/Brunona. Jest ona równoznaczna z degradacją świata męskiego. To świat w stanie rozpadu, w którym cały byt odchodzi w nicość. Wraz z nim w nicość odchodzi Bóg tego świata, a zarazem jego Mesjasz. Czekanie na niego stało się obsesyjną czynnością natrętną, pustym teatralnym gestem, który przesłania poczucie opuszczenia przez sacrum i skrajną rozpacz.
Ta propozycja lektury dzieła Schulza staje w poprzek utrwalonej u nas tradycji interpretacyjnej, w której upatruje się w nim dzieło ?radosne?, pełne cudów i tajemnej magii oraz świetlistości i słońca. Tymczasem w świecie prozy drohobyckiego pisarza rządzi niepodzielnie Tanatos. To świat wychylony ku śmierci i skazany na zagładę. Podobnie jak świat Kafki, nie może być on zbawiony. Czytanie książki Pawła Dybla jest przeżyciem intelektualnym, co należy rozumieć nie jako konwencjonalny wyraz uznania, ani egzaltację zaciekawienia ? lecz jako sens obcowania z czymś wymykającym się zaszufladkowaniu. Książka bowiem mówi zarówno rzeczy ?heretyckie?, jak i podstawowe, jest zasadniczo nowa, a wszak w lekturze odbierana jako
od dawna ?prosząca się? o napisanie, wreszcie jej psychoanalityczne rozpoznanie Schulza-człowieka wchodzi, można tak powiedzieć, w wielostopniową polemikę z utrwalonymi w literaturoznawstwie wizerunkami Schulza-artysty.
prof. dr hab. Andrzej Zieniewicz
Szczegóły
Tytuł: Mesjasz, który odszedłPodtytuł: Bruno Schulz i psychoanaliza
Autor: Paweł Dybel
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Dzieje psychoanalizy w Polsce
ISBN: 9788324230983
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 508
Format: 13.5x20.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.605 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Pamiętniki z pobytu na Syberii. Część 1
Zysk i S-ka
Gen.
Ukryta historia
Ukryta historia
Czarne
Dziennik 1949-1956
Czytelnik
Piękno i bogactwo
Amerykańscy kolekcjonerzy sztuki w XX wieku
Amerykańscy kolekcjonerzy sztuki w XX wieku
Fundacja Zeszytów Literackich
Chwała supermanom
Ideologia a popkultura
Ideologia a popkultura
Książka i Prasa
Sztuka powieści 2 Wywiady z pisarkami
Książkowe Klimaty
Pawilon Baudelaire'a
Czuły Barbarzyńca