Jak uczyć patriotyzmu, który jest ?oparty na odpowiedzialności za wspólnotę, niewykluczający nikogo, krytyczny wobec historii i zachowujący szacunek dla dziedzictwa przodków? (Jerzy Nikitorowicz)? Gdzie we współczesnej edukacji polonistycznej znaleźć miejsce dla dziedzictwa polsko-żydowskiego jako znaczącego elementu polskości? Czy w trudnej sytuacji społeczno-politycznej Europy i świata w XXI wieku odrabiamy lekcję daną nam przez historię w wieku XX?
Niniejsza książka to swoista kontynuacja rozpoznań poczynionych przez autorkę w poprzedniej rozprawie, odnosząca się do kulturowej teorii narodu jako bardziej inkluzyjnej niż teoria etniczna.
Doświadczenia Agnieszki Kani z realizacji projektów edukacyjnych (także międzynarodowych) i twórcze podejście do osiągnięć dydaktyki zagranicznej (głównie amerykańskiej) zaowocowały szczególnie obficie w tych fragmentach książki, które wprowadzają praktyczną wizję edukacji na wskroś humanistycznej, budującej wizerunek człowieka zdolnego wznieść się ponad identyfikację narodową. Fundamentem takiej edukacji Autorka czyni ? dostępne wszak uczniom i afirmowane przez nich ? przeświadczenie o naturalnej, przyrodzonej nam wszystkim różnorodności, odmienności ludzi. Kluczowe dla tej filozofii edukacji jest rozpoznanie, że kategoria ?inności? dotyczy w pierwszym rzędzie nas samych, a jej świadomość pozwala na otwarcie się na drugiego człowieka i pozbycie się lęku.
Witold Bobiński
SPIS TREŚCI
? Wprowadzenie
OD TOŻSAMOŚCI ?NARODOWEJ? DO ?KULTUROWEJ?
? Tożsamość narodowa a tożsamość kulturowa
? Tożsamość wielokulturowa w praktyce
? ?Inni? to przede wszystkim my
? Polska ? ojczyzna Polaków i Żydów?
? Wyzwania wielokulturowości dzisiaj
DZIEDZICTWA POLSKO-ŻYDOWSKIEGO NA LEKCJI OBECNOŚĆ OBOWIĄZKOWA
? Palimpsest?
? ?Zło bierze się z gadania? lub? z milczenia. Językowy obraz relacji polsko-żydowskich i jego konsekwencje dla współczesności
? Kultura żydowska i relacje z innością w młodszych klasach szkoły podstawowej
? W poszukiwaniu inspiracji
? Edukacja pozalekcyjna
HOLOKAUST A EDUKACJA NA MIARĘ XXI WIEKU
? Jak rzucić wieniec zielony na grób wykopany w powietrzu? O sposobach ?zapisywania Zagłady? i nowej ?bibliotece Shoah?
? Jak uczyć o Holokauście?
? Ogniska poglądów. Propozycja amerykańska w polskiej wersji
? Casus Sprawiedliwych, czyli praca wychowawcza
? Na czym polega i jaką ma wartość ?rozmowa w milczeniu?. Opowiadania Idy Fink
? Film Biegnij, chłopcze, biegnij, czyli łagodne wprowadzenie w temat
? W stronę edukacji globalnej
PROBLEMY POLSKIEJ PAMIĘCI ZBIOROWEJ
? Co i jak pamiętają Polacy, a o czym pamiętać nie chcą
? Na pozornym marginesie. Powojenna wizja historii
? Dziedzictwo polsko-żydowskie ? więcej pytań niż odpowiedzi
? Współcześni Polacy wobec ?obcych?
? Podsumowanie, czyli lekcja (nie) do odrobienia?
? Aneks
Karen Shawn, Ogniska poglądów. O paleniu książek przez nazistów w 1933 roku, przeł. Marianna Szumal, red. i adapt. Agnieszka Kania
Marianna Szumal, ?Ogniska poglądów?. Przygotowanie uczniów szkoły podstawowej do odbioru tekstów na temat Holokaustu. Eksperyment dydaktyczny
Małgorzata Kulik, Klaudia Mucha, ?To wszystko jest antysemicką legendą??. Przełamując stereotyp Żyda
? Bibliografia i omawiane pozycje literackie (wybór)
? Indeks nazwisk
Szczegóły
Tytuł: Lekcja (nie)obecnościPodtytuł: Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej
Autor: Agnieszka Kania
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Edukacja Nauczycielska Polonisty
ISBN: 9788324231331
Numer tomu: 28
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 212
Format: 13.6x20.4
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.256 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Trzydziesta pierwsza
Prószyński i S-ka
Z jednym wyjątkiem
Prószyński i S-ka
Utopce
Prószyński i S-ka
Łaskun
Prószyński i S-ka
Dom czwarty
Prószyński i S-ka
Basia i biblioteka
Egmont
Czarne narcyzy
Prószyński i S-ka
Prawdziwa Historia Internetu
Itstart
Felinoterapia w teorii i praktyce
Poligraf