Edukacyjne oddziaływanie sztuki może występować w dwóch formach: w percypowaniu i przeżywaniu piękna dzieł oraz w organizowaniu swobodnej aktywności twórczej i działaniu ekspresyjno-kreatywnym. Człowiek może być edukowany przez sztukę zarówno wtedy, gdy ogląda, słucha, czyta, jak i wówczas, gdy maluje, śpiewa lub interpretuje słowa czy dźwięki w sposób osobisty i zindywidualizowany. Oba wspomniane aspekty mają swój sens wychowawczy w odniesieniu do wszystkich dyscyplin artystycznych włączanych do procesów wychowania. Sztuka skierowana jest przede wszystkim ku siłom duchowym i wnętrzu człowieka. Dzięki sztuce niektóre jego dyspozycje, jak empatia, wrażliwość, wyobraźnia, zdolność do reagowania na bodźce świata zewnętrznego ujawniają się ze szczególną intensywnością. Wartości, jakie niesie sztuka, jako dobra-środki doskonalą człowieka, pełniąc rolę służebną wobec ostatecznego celu jego bytowania. Pedagog opowiada się więc za szeroką koncepcją sztuki, obejmującej nie tylko plastykę, muzykę, literaturę, teatr, lecz także nowe gatunki, jak film, fotografia oraz pojawiające się we współczesnej kulturze sztuki "nieczyste"- zasługujące na baczną uwagę zjawiska artystycznego pogranicza. Dla pedagoga sztuka to w jednakowym stopniu wytwór, produkt, dzieło, co aktywność, twórczość, działanie. Pogląd taki ma istotne znaczenie dla praktyki edukacyjnej i wychowawczej. Ze Wstępu
Szczegóły
Tytuł: Edukacja estetyczna a kształcenie postawy kreatywnejWydawnictwo: UMCS
ISBN: 9788322790311
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 248
Format: 16.9x24.1
Oprawa: Miękka
Redakcja: Bobrowicz Wojciech, Żukowska Anna Maria
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Ćwiczenia duszy, rozciąganie mózgu
Znak Miesięcznik
Myśli nieuczesane. Wszystkie
Noir Sur Blanc
Sztuka w sztuce
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Szczeliny Istnienia
Fundacja Instytutu Reportażu
Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu
Zysk i S-ka