Tytułowe inter esse - kategoria pożyczona od Sorena Kierkegarda - wskazuje na "to trzecie", to, co znajduje się pomiędzy, co nieuchwytne, wymykające się jednoznacznym klasyfikacjom, a co stanowi istotę romantyzmu. Zebrane w tej książce teksty nie mają stworzyć syntezy, a raczej konstelację. Ich kompozycja wynika ze zdarzenia studiów przypadków, ich konfrontacji, zbliżania się do jednej, wyraziście określonej wersji romantyzmu i oddalania od niej przez kontrapunktowanie inną. Kontekstualizacja i dekontekstualizacja tworzą zasadniczy ruch lekturowy. Szkice pokazują komplikacje romantycznego "ja", rozpiętego między mocnym ego a podmiotowością słabą. Eksponują oscylację między natchnieniem a wirtuozerią, poezją kobiecą a fantazmatem kobiecości, optymistycznymi i pesymistycznymi - prowadzącymi w stronę nihilizmu - reakcjami na pooświeceniowe odczarowanie świata. Chodzi zatem o nieustanny ruch, określanie miejsc granicznych, pomiędzy którymi znajduje się przestrzeń otwarta na ów trzeci element, przestrzeń trudna do zdefiniowania, rodząca nieustanne napięcia...
Magdalena Siwiec - adiunkt w Katedrze Komparatystyki Literackiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, sekretarz "Ruchu Literackiego". Zainteresowania naukowe: romantyzm a nowoczesność, dziewiętnastowieczne koncepcje poezji, polsko-francuskie związki literackie, komparatystyka. Autorka książek: Sen o twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval (1998), Orfeusz romantyków. Mit o Orfeuszu w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval w kontekście epoki (2002), Romantyzm i zatrzymany czas (2009) oraz Romantyczne koncepcje poezji. Poeta i Muza - relacja w stanie kryzysu (Alfred de Musset i Juliusz Słowacki) (2012), a także artykułów w czasopismach naukowych ("Pamiętnik Literacki", "Teksty Drugie", "Ruch Literacki") i tomach zbiorowych, współredaktorka książek Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele (2008) oraz Literatura a malarstwo - malarstwo a literatura. Panorama polskich koncepcji badawczych XX w. (2009).
Magdalena Siwiec - adiunkt w Katedrze Komparatystyki Literackiej Uniwersytetu Jagiellońskiego, sekretarz "Ruchu Literackiego". Zainteresowania naukowe: romantyzm a nowoczesność, dziewiętnastowieczne koncepcje poezji, polsko-francuskie związki literackie, komparatystyka. Autorka książek: Sen o twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval (1998), Orfeusz romantyków. Mit o Orfeuszu w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval w kontekście epoki (2002), Romantyzm i zatrzymany czas (2009) oraz Romantyczne koncepcje poezji. Poeta i Muza - relacja w stanie kryzysu (Alfred de Musset i Juliusz Słowacki) (2012), a także artykułów w czasopismach naukowych ("Pamiętnik Literacki", "Teksty Drugie", "Ruch Literacki") i tomach zbiorowych, współredaktorka książek Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele (2008) oraz Literatura a malarstwo - malarstwo a literatura. Panorama polskich koncepcji badawczych XX w. (2009).
Szczegóły
Tytuł: Romantyzm czyli inter esseAutor: Magdalena Siwiec
Wydawnictwo: Instytut Badań Literackich PAN
ISBN: 9788365573599
Języki: polski
Rok wydania: 2017
Ilość stron: 340
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Pożądanie
Ośrodek Myśli Politycznej
Szkoła gry na skrzypcach 2
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Skrzypcowe ABC. Szkoła gry na skrzypcach
1/2001
1/2001
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Trzy rozprawy o miłości
Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego
Po Jedwabnem
Anatomia pamięci funkcjonalnej
Anatomia pamięci funkcjonalnej
Instytut Badań Literackich PAN
Szkoła gry na skrzypcach 1
Polskie Wydawnictwo Muzyczne