Dajmy każdemu dziecku kompas moralny na całe życie!
Jak być autorytetem dla dziecka?
Psycholodzy często porównują dziecko w procesie wychowania do walizki - możemy z niej wyjąć to, co uprzednio do niej włożymy. Powinniśmy je zatem nauczyć, najlepiej poprzez własne postępowanie, co oznaczają pojęcia: odpowiedzialność, prawdomówność, odwaga, przeciwstawianie się złu. Dziecko dzięki takiemu systemowi wychowania ma szansę, by dokonywać w przyszłości trafnych życiowych wyborów i przekonać się, że przestrzeganie moralnych drogowskazów prowadzi je do sukcesu.
Szczególnie ważne jest to właśnie teraz - w dobie silnego oddziaływania mediów, wywierania presji przez grupy towarzyskie, w które dziecko na pewno trafi. Dla rodziców z lektury tej książki płynie inna lekcja, oczywista tylko z pozoru - wychowanie nie jest łatwe.
Ta książka oprócz wiedzy psychologicznej zawiera praktyczne ćwiczenia i podpowiedzi, jak postępować, by dziecko - już na etapie bycia przedszkolakiem, aż po nastolatka, miało szansę na mądre i odpowiedzialne kierowanie swoim życiem.
To jest ważna książka dla mądrych i wrażliwych dorosłych, często pogubionych w dzisiejszym świecie. Daje im nie tylko wskazówki, ale przede wszystkim, pewność i nadzieję, że opierając swoje działania i kontakty z dzieckiem na wartościach, sprzyjają jego dorastaniu i przekształcaniu się w szczęśliwą dorosłą osobę - ciekawą świata, ale i potrzebującą bliskości ludzi oraz umiejącą dawać to innym.
prof. dr hab. Anna Brzezińska, psycholog
Siłą tej książki jest jej praktyczny charakter. Autorki, odwołując się do konkretnych doświadczeń oraz zmuszając do refleksji, pomagają rodzicom i wychowawcom nie tylko wprowadzić dzieci w świat wrażliwości moralnej i uczuciowej, lecz także uczyć je podejmowania właściwych decyzji.
prof. dr hab. Tadeusz Gadacz, filozof
Ten wspaniały poradnik dla rodziców nie tylko przypomina nam o tym, jak ważne są wartości i jak łatwo się bez nich pogubić, ale też pokazuje, jak sprawić, aby wartości były żywe, praktykowane i dawały nam mocną podstawę do rozwoju i życia w zgodzie z nimi.
Elżbieta Nerwińska - dyrektor Centrum Pozytywnej Edukacji
Wielkie wyrazy uznania należą się Autorkom za tę książkę, gdyż jest ona niezbędnym elementarzem postępowania z dziećmi. Jeśli dziecko w pierwszych latach życia nie przyswoi sobie, co znaczy: szacunek dla innych, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga i sprawiedliwość, to nie będzie w stanie w dorosłym życiu na tych wartościach opierać swojego postępowania.
prof. dr hab. Andrzej Zoll, prawnik
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi, aby były samodzielne, zbudowały trwałe rodziny, wnosiły twórczy wkład w życie społeczne. Między tym, czego pragniemy, a tym, co obserwujemy wokół nas, narasta jednak niepokojąca dysproporcja: we współczesnym świecie coraz więcej dzieci ma zaburzenia emocjonalne, wykazuje nieprzystosowanie społeczne, cierpi na depresję, popada w uzależnienia, popełnia samobójstwa. Nauczyciele alarmują, że uczniowie starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum nie rozumieją prostych tekstów i poleceń, badania pokazują, że co piąty polski piętnastolatek jest funkcjonalnym analfabetą* [przyp red.: Według badań profesora Zbigniewa Kwiecińskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu]. Trudności językowe przekładają się na problemy z myśleniem i dzieje się to w coraz bardziej skomplikowanym świecie, wymagającym rosnącej wiedzy i sprawności umysłu. Z mediów i relacji znajomych słyszymy o aktach agresji i wandalizmu popełnianych przez dzieci i młodzież, docierają do nas wstrząsające doniesienia o tym, że młodzi ludzie sponiewierali kogoś, ciężko okaleczyli, a nawet zabili. Zachowania te są równie okrutne, co bezmyślne, a powody podawane przez sprawców absurdalnie błahe. Co takiego się dzieje, że coraz więcej dzieci ma problemy i sprawia problemy? Czy dzieci rodzą się gorsze niż pięćdziesiąt lub trzydzieści lat temu?
Nie, dzieci rodzą się takie same, z takimi samymi potrzebami. Dorastają jednak w zupełnie innym świecie niż ich dziadkowie, a nawet rodzice. Otrzymują coraz mniej tego, co jest im niezbędne do zdrowego rozwoju: czasu i miłości rodziców, stymulacji intelektualnej, kontaktów z wysoką kulturą i pozytywnych wzorców zachowań, a coraz więcej tego, co szkodliwe: samotności, skierowanej przeciwko nim przemocy, przykładów agresji i prostactwa, antywzorców. Ich potrzeby emocjonalne** [przyp. red.: Dr Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej definiuje zdrowie emocjonalne jako dobre samopoczucie psychiczne i moralne, umiejętność racjonalnego myślenia oraz budowania dobrych i trwałych więzi z ludźmi. Za Golemanem, w niniejszej książce, a także w praktyce prowadzonej przez nas Fundacji "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" przyjmujemy, że zdrowie emocjonalne składa się z trzech warstw - psychicznej, umysłowej i moralnej, i konsekwentnie - potrzeby emocjonalne są to potrzeby psychiczne, umysłowe i moralne] - są zaniedbywane. Dzieci poddawane są wszechobecnej demoralizacji.
Irena Koźmińska - założycielka i prezes Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" oraz amerykańskiej Fundacji "BCXXI – Child Awareness Program for Poland", członek zarządu International Center for Missing and Exploited Children. Po pobycie w USA w latach 1994 - 2000, związanym z pełnieniem przez jej męża funkcji ambasadora Polski, zainicjowała kampanię społeczną "Cała Polska czyta dzieciom" oraz Program Nauczania Wartości "Szkoła z charakterem". Mieszka w Warszawie, ma córkę Kingę.
Elżbieta Olszewska - członek zarządu i dyrektor programowy Fundacji "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom". Jest współautorką programów edukacyjnych Fundacji, m.in. "Dzieciństwo na całe życie" oraz "Szkoła z charakterem". Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu zdrowia emocjonalnego dzieci oraz Programu Nauczania Wartości. Mieszka w Toruniu, gdzie wraz z mężem założyła interaktywne Muzeum Piernika. Ma dwie córki - Bognę i Zuzię.
Jak być autorytetem dla dziecka?
Psycholodzy często porównują dziecko w procesie wychowania do walizki - możemy z niej wyjąć to, co uprzednio do niej włożymy. Powinniśmy je zatem nauczyć, najlepiej poprzez własne postępowanie, co oznaczają pojęcia: odpowiedzialność, prawdomówność, odwaga, przeciwstawianie się złu. Dziecko dzięki takiemu systemowi wychowania ma szansę, by dokonywać w przyszłości trafnych życiowych wyborów i przekonać się, że przestrzeganie moralnych drogowskazów prowadzi je do sukcesu.
Szczególnie ważne jest to właśnie teraz - w dobie silnego oddziaływania mediów, wywierania presji przez grupy towarzyskie, w które dziecko na pewno trafi. Dla rodziców z lektury tej książki płynie inna lekcja, oczywista tylko z pozoru - wychowanie nie jest łatwe.
Ta książka oprócz wiedzy psychologicznej zawiera praktyczne ćwiczenia i podpowiedzi, jak postępować, by dziecko - już na etapie bycia przedszkolakiem, aż po nastolatka, miało szansę na mądre i odpowiedzialne kierowanie swoim życiem.
To jest ważna książka dla mądrych i wrażliwych dorosłych, często pogubionych w dzisiejszym świecie. Daje im nie tylko wskazówki, ale przede wszystkim, pewność i nadzieję, że opierając swoje działania i kontakty z dzieckiem na wartościach, sprzyjają jego dorastaniu i przekształcaniu się w szczęśliwą dorosłą osobę - ciekawą świata, ale i potrzebującą bliskości ludzi oraz umiejącą dawać to innym.
prof. dr hab. Anna Brzezińska, psycholog
Siłą tej książki jest jej praktyczny charakter. Autorki, odwołując się do konkretnych doświadczeń oraz zmuszając do refleksji, pomagają rodzicom i wychowawcom nie tylko wprowadzić dzieci w świat wrażliwości moralnej i uczuciowej, lecz także uczyć je podejmowania właściwych decyzji.
prof. dr hab. Tadeusz Gadacz, filozof
Ten wspaniały poradnik dla rodziców nie tylko przypomina nam o tym, jak ważne są wartości i jak łatwo się bez nich pogubić, ale też pokazuje, jak sprawić, aby wartości były żywe, praktykowane i dawały nam mocną podstawę do rozwoju i życia w zgodzie z nimi.
Elżbieta Nerwińska - dyrektor Centrum Pozytywnej Edukacji
Wielkie wyrazy uznania należą się Autorkom za tę książkę, gdyż jest ona niezbędnym elementarzem postępowania z dziećmi. Jeśli dziecko w pierwszych latach życia nie przyswoi sobie, co znaczy: szacunek dla innych, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga i sprawiedliwość, to nie będzie w stanie w dorosłym życiu na tych wartościach opierać swojego postępowania.
prof. dr hab. Andrzej Zoll, prawnik
Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi, aby były samodzielne, zbudowały trwałe rodziny, wnosiły twórczy wkład w życie społeczne. Między tym, czego pragniemy, a tym, co obserwujemy wokół nas, narasta jednak niepokojąca dysproporcja: we współczesnym świecie coraz więcej dzieci ma zaburzenia emocjonalne, wykazuje nieprzystosowanie społeczne, cierpi na depresję, popada w uzależnienia, popełnia samobójstwa. Nauczyciele alarmują, że uczniowie starszych klas szkoły podstawowej i gimnazjum nie rozumieją prostych tekstów i poleceń, badania pokazują, że co piąty polski piętnastolatek jest funkcjonalnym analfabetą* [przyp red.: Według badań profesora Zbigniewa Kwiecińskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu]. Trudności językowe przekładają się na problemy z myśleniem i dzieje się to w coraz bardziej skomplikowanym świecie, wymagającym rosnącej wiedzy i sprawności umysłu. Z mediów i relacji znajomych słyszymy o aktach agresji i wandalizmu popełnianych przez dzieci i młodzież, docierają do nas wstrząsające doniesienia o tym, że młodzi ludzie sponiewierali kogoś, ciężko okaleczyli, a nawet zabili. Zachowania te są równie okrutne, co bezmyślne, a powody podawane przez sprawców absurdalnie błahe. Co takiego się dzieje, że coraz więcej dzieci ma problemy i sprawia problemy? Czy dzieci rodzą się gorsze niż pięćdziesiąt lub trzydzieści lat temu?
Nie, dzieci rodzą się takie same, z takimi samymi potrzebami. Dorastają jednak w zupełnie innym świecie niż ich dziadkowie, a nawet rodzice. Otrzymują coraz mniej tego, co jest im niezbędne do zdrowego rozwoju: czasu i miłości rodziców, stymulacji intelektualnej, kontaktów z wysoką kulturą i pozytywnych wzorców zachowań, a coraz więcej tego, co szkodliwe: samotności, skierowanej przeciwko nim przemocy, przykładów agresji i prostactwa, antywzorców. Ich potrzeby emocjonalne** [przyp. red.: Dr Daniel Goleman, autor Inteligencji emocjonalnej definiuje zdrowie emocjonalne jako dobre samopoczucie psychiczne i moralne, umiejętność racjonalnego myślenia oraz budowania dobrych i trwałych więzi z ludźmi. Za Golemanem, w niniejszej książce, a także w praktyce prowadzonej przez nas Fundacji "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom" przyjmujemy, że zdrowie emocjonalne składa się z trzech warstw - psychicznej, umysłowej i moralnej, i konsekwentnie - potrzeby emocjonalne są to potrzeby psychiczne, umysłowe i moralne] - są zaniedbywane. Dzieci poddawane są wszechobecnej demoralizacji.
Irena Koźmińska - założycielka i prezes Fundacji "ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom" oraz amerykańskiej Fundacji "BCXXI – Child Awareness Program for Poland", członek zarządu International Center for Missing and Exploited Children. Po pobycie w USA w latach 1994 - 2000, związanym z pełnieniem przez jej męża funkcji ambasadora Polski, zainicjowała kampanię społeczną "Cała Polska czyta dzieciom" oraz Program Nauczania Wartości "Szkoła z charakterem". Mieszka w Warszawie, ma córkę Kingę.
Elżbieta Olszewska - członek zarządu i dyrektor programowy Fundacji "ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom". Jest współautorką programów edukacyjnych Fundacji, m.in. "Dzieciństwo na całe życie" oraz "Szkoła z charakterem". Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu zdrowia emocjonalnego dzieci oraz Programu Nauczania Wartości. Mieszka w Toruniu, gdzie wraz z mężem założyła interaktywne Muzeum Piernika. Ma dwie córki - Bognę i Zuzię.
Szczegóły
Tytuł: Z dzieckiem w świat wartościAutor: Irena Koźmińska, Elżbieta Olszewska
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
ISBN: 9788381233569
Języki: polski
Rok wydania: 2018
Ilość stron: 224
Format: 14.5x20.5cm
Oprawa: Kartonowa
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Bajka o Lęku
Agora dla dzieci
Ulica Radosna 123
Świetlik