Książka ukazuje późny kapitalizm w jego polskiej, potransformacyjnej wersji jako swoistą mitologię rozproszoną w towarach i usługach. Jej podmiotami i przedmiotami stają się zarówno całkiem namacalne przedmioty życia codziennego (koszulki z nadrukami, samochody, gadżety), jak i byty słabo dotychczas rozpoznane przez antropologię marki, loga czy franczyzy kulturowe. Autor pokazuje, w jaki sposób funkcjonowanie kapitalistycznych mitów stanowi wynik zarówno projektów tworzonych odgórnie przez wyspecjalizowane systemy eksperckie, jak i codziennych praktyk zwyczajnych ludzi, którzy korporacyjne mitologie odczytują po swojemu i przerabiaja na swoją modłę. Współczesny kapitalizm jawi się w efekcie jako wspólne dzieło inż˙ynierów i majsterkowiczów, współpracujących, koegzystujących lub toczących ze sobą walkę. Książka składa się z krótkich szkiców, których przedmiotem są między innymi: współczesne figury bohaterskie (celebryci i antycelebryci); przekształcenia pracy z towaru w dar, za który należy się wdzięczność; kolonizowanie przez kapitalizm ciała ludzkiego i kanonów piękna; wpływ kapitalizmu na formy manifestowania tożsamości narodowej (np. akcje logo dla Polski czy odzież patriotyczna); dziecin´stwo i dorastanie w kapitalizmie; rzeczy, za pomocą których budujemy współczesne hierarchie społeczne (np. sposoby picia kawy).
Szczegóły
Tytuł: Kod kapitalizmuPodtytuł: Ukryte mitologie korporacji, marek i franczyz
Autor: Marcin Napiórkowski
Wydawnictwo: Wydawnictwo Krytyki Politycznej
ISBN: 9788366232068
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 304
Format: 14.5x20.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Czy psychodeliki uratują świat?
Wydawnictwo Krytyki Politycznej
Ekstremista. Tom 3
Filia