O ile nie sposób podać uniwersalnej definicji designu, o tyle codzienna praktyka osób zajmujących się projektowaniem poddaje się różnym opisom tożsamościowym. Trudno jednak wskazać obiektywne kryteria, które pozwoliłyby na przykład na dystynkcję określeń ?designer? i ?projektant? czy na opisanie warunków niezbędnych, by ten zawód wykonywać (co czyni designera/projektanta ? jaki typ przygotowania, doświadczenia, wykształcenia?). Kłopotliwe jest też pytanie o cel i zakres czynności zawodowych (czy to projektowanie form przemysłowych, czy także projektowanie usług? Czy również design doświadczeń?). Zagadnienia te pociągają za sobą kolejne ? dotyczące postrzegania projektantów w ramach szerszej struktury społecznej, a więc odnoszące się do kwestii uznania i prestiżu.
Jeśli niemal wszystko można nazwać dziś designem i niemal każdego designerem, to oba te określenia właściwie nic nie znaczą. Świetnie więc, że Paulina Rojek-Adamek zajęła się zbieraniem argumentów, które przemawiają za szerokim (bądź przeciwnie ? za bardziej restrykcyjnym) rozumieniem designu. (?) Dobrze, że jej rozważania na temat designu i tego, jaka jest (jaka powinna być) dziś rola projektanta nie są zawieszone w próżni. Z jednej strony nawiązują one do coraz bogatszej literatury autorów identyfikujących się z socjologią designu, z drugiej ? wypływają z rezultatów zrealizowanego przez Autorkę projektu badawczego.
prof. dr hab. Rafał Drozdowski
Książka ta jest na pewno pracą erudycyjną, w której uwzględnione zostały zarówno podejścia klasycznej socjologii, jak i współczesnych autorów. (?) Polskiemu czytelnikowi jak dotąd nie zaoferowano wielu prac podejmujących tę problematykę, tymczasem zarówno estetyka, jak i ? w węższym ujęciu ? praca projektowa są dzisiaj uznawane za kwestię centralną dla rozważań związanych z nową ekonomią, studiami miejskimi, ?zwrotem ku rzeczom? czy sztuką publiczną.
dr hab. Małgorzata Jacyno
Paulina Rojek-Adamek, doktor socjologii. W swojej pracy naukowo-badawczej i licznych publikacjach zajmuje się tematyką designu, szczególnie aspektem społecznie odpowiedzialnego projektowania i rolą zawodową projektantów. Publikowała m.in. w czasopismach ?Polish Sociological Review?, ?Kultura Popularna?, ?Humanizacja Pracy?. Współredaktorka tomu Drafts from Sociology of Design. Introduction to Discussion (2016). Adiunkt w Instytucie Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, od kilkunastu lat współpracuje również z Akademią Sztuk Pięknych w Katowicach.
Szczegóły
Tytuł: DesignerzyPodtytuł: Rola zawodowa projektanta w oglądzie socjologicznym
Wydawnictwo: Scholar
ISBN: 9788373839663
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 288
Format: 16.5x24.0cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.47 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Polski design
SBM
Socjologia designu wyd.2
CeDeWu
Koniec ery calvadosu
Design i praca w późnej nowoczesności
Design i praca w późnej nowoczesności
Katedra Wydawnictwo Naukowe
Dom Krótka historia idei
Karakter