Świat po rewolucji miał być nie tylko światem lepszym mądrzejszym, sprawiedliwszym czy bardziej bezpiecznym. Miał być także światem piękniejszym. Sztukę należało zatem przeobrazić i zaplanować od nowa, wyznaczając jej nowe cele i nowe zadania. A jednak wszystkie zachodnie rewolucje zwłaszcza te dwudziestowieczne zawierały elementy konserwatywne, szmuglowane z dawnego, minionego już świata. Na przykład rewolucja faszystowska we Włoszech sięgała do tradycji renesansu, nawiązując tym samym do świetności sztuki włoskiej. Z kolei naziści niemieccy urządzali się wszędzie tam, gdzie tylko mogli, niczym norymberscy mieszczanie. Rewolucja, która wybuchła na Wschodzie, z pozoru była inna, gdyż zniszczyła wszystko do cna.
Niechęć do własnej przeszłości i obarczanie jej odpowiedzialnością za nędzę i zacofanie skłoniły wielu Rosjan do nadmiernej wiary w zbawienie, jakie miało nadejść z przyszłości, do przesadnej atencji wobec tego, co nowe i dopiero wyłaniające się w kolejnych odsłonach. Wypada tu podkreślić, że obie dwudziestowieczne rewolucje faszystowska i bolszewicka przy wszystkich dzielących je różnicach, miały jedną cechę wspólną: zostały przygotowane przez awangardę. W sztuce awangardowej wola zapanowania nad artystycznym materiałem bliska jest bowiem woli panowania w ogóle. Polityk i artysta awangardowy dążą właściwie do tego samego: chcą widzieć materię świata na kolanach.
Niechęć do własnej przeszłości i obarczanie jej odpowiedzialnością za nędzę i zacofanie skłoniły wielu Rosjan do nadmiernej wiary w zbawienie, jakie miało nadejść z przyszłości, do przesadnej atencji wobec tego, co nowe i dopiero wyłaniające się w kolejnych odsłonach. Wypada tu podkreślić, że obie dwudziestowieczne rewolucje faszystowska i bolszewicka przy wszystkich dzielących je różnicach, miały jedną cechę wspólną: zostały przygotowane przez awangardę. W sztuce awangardowej wola zapanowania nad artystycznym materiałem bliska jest bowiem woli panowania w ogóle. Polityk i artysta awangardowy dążą właściwie do tego samego: chcą widzieć materię świata na kolanach.
Szczegóły
Tytuł: Kronos 4/2018Autor: Opracowanie zbiorowe
Wydawnictwo: Kronos
ISBN: 5902490408753
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 320
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Księga listów Dzieła zebrane Tom 5
słowo/obraz terytoria
Sny o Hiroszimie
W.A.B.
Psyche
Fundacja Augusta Hr. Cieszkowskiego
Afekt Strzemińskiego
?Teoria widzenia?, rysunki wojenne, Pamięci przyjaciół ?Żydów
?Teoria widzenia?, rysunki wojenne, Pamięci przyjaciół ?Żydów
Instytut Badań Literackich PAN
Splatać otwarty świat
Instytut Architektury
Montessori: Ciało ludzkie (50095)
Clementoni
Słowacy
Stulecie dłuższe niż sto lat
Stulecie dłuższe niż sto lat
Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków
Historie alternatywne i steampunk w literaturze
Archipelagi badawczo-interpretacyjne
Archipelagi badawczo-interpretacyjne
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego