Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie. W każdym podręczniku zostały wyodrębnione działy. Każdy dział obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki). W ramach działów wyodrębnione zostały tematy, które nauczyciel może realizować na jednej lub kilku godzinach lekcyjnych (w zależności od przydziału godzin zakresu rozszerzonego w danej klasie). Każdy dział kończy ćwiczeniowy materiał powtórzeniowy. Liczne, zróżnicowane polecenia służą kształceniu umiejętności wskazanych w celach ogólnych podstawy programowej, w tym umiejętności analizy tekstów źródłowych, źródeł ikonograficznych oraz materiałów kartograficznych.
Dodatkowo podręcznik dla kl. 1 rozpoczyna rozdział, w którym zostały wprowadzone (lub przypomniane ze szkoły podstawowej): najważniejsze pojęcia dotyczące nauk historycznych, informacje odnoszące się do periodyzacji dziejów, rodzajów źródeł historycznych i ich krytycznej analizy.
Ponadto omówienie każdej epoki historycznej poprzedza rozdział źródłoznawczy prezentujący specyfikę źródeł historycznych do danego okresu dziejów.
Mapy:
Nowe, czytelne (ograniczono nasycenie informacjami do koniecznego minimum), mapy odwzorowują rzeźbę terenu.
Układ treści (działy) podręcznika:
I. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu
II. Świat starożytnych Greków
III. Rzym i świat śródziemnomorski pod rzymskim panowaniem
IV. Kształtowanie się średniowiecznej Europy
V. Rozkwit średniowiecza
VI. Schyłek średniowiecza
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej)
- Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
- Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
- Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej zakresu rozszerzonego.
- Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
- Ramki „Warto wiedzieć” zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
- Ramki „Ślady przeszłości” zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
- Ramki „Biogram” wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
- Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego) lub rozbudowane opisy stanowiące przykłady analizy tego typu źródeł.
- „Kalendarium” – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwiające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania.
- „Polecenia” (na zakończenie tematu) – polecenia (głownie otwarte) sprawdzające opanowanie materiału nauczania (w tym polecenia oparte na pracy z materiałem źródłowym – przede wszystkim tekstami źródłowymi i historiograficznymi, a także materiałami ikonograficznymi).
- Infografiki (na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
- „Warto przeczytać” – propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych lub naukowych odnoszących się do treści danej lekcji.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:
-„Polecenia – źródła – konteksty”
- Polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, w tym zadania oparte na materiałach źródłowych, kształtujące umiejętność analizy tekstów źródłowych, tekstów historiograficznych, materiałów ikonograficznych, kartograficznych i statystycznych.
- Propozycje tematów wypracowań – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi na egzaminie maturalnym.
Dodatkowo podręcznik dla kl. 1 rozpoczyna rozdział, w którym zostały wprowadzone (lub przypomniane ze szkoły podstawowej): najważniejsze pojęcia dotyczące nauk historycznych, informacje odnoszące się do periodyzacji dziejów, rodzajów źródeł historycznych i ich krytycznej analizy.
Ponadto omówienie każdej epoki historycznej poprzedza rozdział źródłoznawczy prezentujący specyfikę źródeł historycznych do danego okresu dziejów.
Mapy:
Nowe, czytelne (ograniczono nasycenie informacjami do koniecznego minimum), mapy odwzorowują rzeźbę terenu.
Układ treści (działy) podręcznika:
I. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu
II. Świat starożytnych Greków
III. Rzym i świat śródziemnomorski pod rzymskim panowaniem
IV. Kształtowanie się średniowiecznej Europy
V. Rozkwit średniowiecza
VI. Schyłek średniowiecza
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej)
- Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
- Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
- Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej zakresu rozszerzonego.
- Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
- Ramki „Warto wiedzieć” zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
- Ramki „Ślady przeszłości” zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
- Ramki „Biogram” wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
- Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego) lub rozbudowane opisy stanowiące przykłady analizy tego typu źródeł.
- „Kalendarium” – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwiające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania.
- „Polecenia” (na zakończenie tematu) – polecenia (głownie otwarte) sprawdzające opanowanie materiału nauczania (w tym polecenia oparte na pracy z materiałem źródłowym – przede wszystkim tekstami źródłowymi i historiograficznymi, a także materiałami ikonograficznymi).
- Infografiki (na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
- „Warto przeczytać” – propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych lub naukowych odnoszących się do treści danej lekcji.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale:
-„Polecenia – źródła – konteksty”
- Polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, w tym zadania oparte na materiałach źródłowych, kształtujące umiejętność analizy tekstów źródłowych, tekstów historiograficznych, materiałów ikonograficznych, kartograficznych i statystycznych.
- Propozycje tematów wypracowań – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi na egzaminie maturalnym.
Szczegóły
Tytuł: Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 1. Zakres rozszerzonyPodtytuł: 982/1/2019
Autor: Jolanta Choińska-Mika, Włodzimierz Lengauer, Michał Tymowski
Wydawnictwo: WSiP
ISBN: 9788302180910
Kategoria: Podręczniki
Liceum » Klasa 1 - po podstawówce
Technikum » Klasa 1 - po podstawówce
MEN: 982/1/2019
Przedmiot: Historia
Typ: Podręcznik
Języki: polski
Rok wydania: 2019
Ilość stron: 504
Format: 17 x 24.5 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.706 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Solutions Gold Intermediate Podręcznik
1032/2/2019; 1033/2/2019
1032/2/2019; 1033/2/2019
Oxford University Press
Vision 3. Podręcznik
986/1/2019; 985/1/2019
986/1/2019; 985/1/2019
Oxford University Press