Na podstawie niezwykle bogatych materiałów źródłowych: scenopisów, notatek służbowych, nagranych wywiadów, prywatnej korespondencji, własnych artykułów Wellesa i jego publicznych wystąpień, Heylin dokonuje porywającej rekonstrukcji kariery i życia człowieka, który - jak sam przyznawał - był albo nałogowym oszustem, albo geniuszem. Lub kimś pomiędzy. Heylin pokazuje, w jaki sposób reżyser podejmował walkę o prawo do kręcenia filmów na miarę jego osobowości, choć jak sam mawiał, "prawdziwy indywidualista jest w fabryce zwyczajnym zawalidrogą". Głośno wyrażał zarzuty pod adresem fabryki snów, mając za przeciwników ten typ ludzi, którzy "zawsze lgną do świata rozrywki, gdzie obsesyjne zainteresowanie publiką łączą z druzgocąco niską opinią o jej mentalności i moralnym charakterze". Nie uznawał funkcji producenta, w każdym z nich upatrując bankiera, którym powoduje upadlająca chęć zysku. Oskarżał Hollywood o przemawianie językiem blichtru i kiczu, o spłycanie "największej formy artystycznej naszego stulecia", jaką jest film. Kwestia kontroli pozostawała dla niego kluczowa, co wyróżniało go spośród innych filmowców, którzy, nie widząc innego wyjścia, podporządkowywali się systemowi.
Orson Welles aż nadto dobrze zdawał sobie sprawę, że przyszłe pokolenia uznają jego życie w gruncie rzeczy za nieudane: tworzy ono idealną parabolę porażki, od jego młodzieńczego arcydzieła Obywatela Kane?a, aż do reklam wina, które kręcił u schyłku życia, żeby móc finansować swoje pijatyki. W książce Pod prąd Clinton Heylin z mistrzostwem pokazuje, w jaki sposób zarówno Wellesa, jak i jego dzieła zniszczyli konkretni ludzie, kierujący się konkretnymi motywami; przedstawia nam też okoliczności związane z określonym miejscem i czasem - z Hollywood u schyłku jego złotej epoki.
Orson Welles aż nadto dobrze zdawał sobie sprawę, że przyszłe pokolenia uznają jego życie w gruncie rzeczy za nieudane: tworzy ono idealną parabolę porażki, od jego młodzieńczego arcydzieła Obywatela Kane?a, aż do reklam wina, które kręcił u schyłku życia, żeby móc finansować swoje pijatyki. W książce Pod prąd Clinton Heylin z mistrzostwem pokazuje, w jaki sposób zarówno Wellesa, jak i jego dzieła zniszczyli konkretni ludzie, kierujący się konkretnymi motywami; przedstawia nam też okoliczności związane z określonym miejscem i czasem - z Hollywood u schyłku jego złotej epoki.
Szczegóły
Tytuł: Pod prąd. Orson Welles kontra HollywoodAutor: Clinton Heylin
Wydawnictwo: Twój Styl
ISBN: 9788371635809
Tytuł oryginału: Despite the System. Orson Wells Versus the Hollywood Studios
Język oryginału: angielski
Tłumacz: Kozłowski Jerzy
Języki: polski
Rok wydania: 2007
Ilość stron: 476
Format: 13.8x20.4cm
Oprawa: Miękka
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Judasz
W.A.B.
Materiały budowlane w mostownictwie
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ
Audi 100 i 200
Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ
Kosteczki 2004 nr19 Groszek zabawki
Publicat
Symmetry, Spectroscopy and SCHUR
Wydawnictwo Naukowe UMK
Komunikacja rytualna od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Umowa o pracę na czas określony
C. H. Beck
Kim jestem? W oceanie
IMBIR
Ćwiczenia na aktywną ciążę
Skarbnica Wiedzy