Fieseler Fi-156 Storch (niem. bocian) był najbardziej udanym spośród samolotów krótkiego startu i lądowania (STOL-Short Take of and Landing), jakie wykorzystywano w okresie II Wojny Światowej. Samolot oblatano w 1937 roku i szybko doceniono jego możliwości operowania z pasów startowych o długoci mniejszej niż 200 metrów, szczególnie w misjach zaopatrzenia i rekonesansu.
Mimo, że jedynym uzbrojeniem maszyny był zamontowany z tyłu karabin maszynowy, a prędkość maksymalna nie przekraczała 175km/h Luftwaffe bardzo chwaliło sobie samolot i wykorzystywało go na szeroką skalę podczas wojny. Jedną z najsłynniejszych akcji, w której wzięły udział samoloty Fi-156 była akcja uwolnienia Benito Mussoliniego 12 września 1943 roku przez komandosów dowodzonych przez Ottona Skorzenego.
W toku II Wojny Światowej powstało ponad 2800 samolotów tego typu, wszystkich wersji. Najpopularniejszą wersją był model C produkowany w wielu wariantach, napędzany silnikiem ośmiocylindrowym Argus AS-10. Wyprodukowano 2634 wszystkich odmian tej wersji. O klasie konstrukcji może świadczyć fakt, że produkcję kontynuowano również po wojnie w Czechosłowacji, a nawet Francji, gdzie firma Morane-Saulnier sprzedawała samolot francuskim siłom powietrznym pod nazwą MS 500/502 Criquet.
Dane techniczne:
- prędkoć maksymalna: 175 km/h
- prędkoć wznoszenia: 4,8 m/s
- pułap maksymalny 4600 m
- zasięg maksymalny: 380 km
- uzbrojenie: stałe - jeden karabin maszynowy MG15 kal.7,92mm.
Model w skali 1:72
Mimo, że jedynym uzbrojeniem maszyny był zamontowany z tyłu karabin maszynowy, a prędkość maksymalna nie przekraczała 175km/h Luftwaffe bardzo chwaliło sobie samolot i wykorzystywało go na szeroką skalę podczas wojny. Jedną z najsłynniejszych akcji, w której wzięły udział samoloty Fi-156 była akcja uwolnienia Benito Mussoliniego 12 września 1943 roku przez komandosów dowodzonych przez Ottona Skorzenego.
W toku II Wojny Światowej powstało ponad 2800 samolotów tego typu, wszystkich wersji. Najpopularniejszą wersją był model C produkowany w wielu wariantach, napędzany silnikiem ośmiocylindrowym Argus AS-10. Wyprodukowano 2634 wszystkich odmian tej wersji. O klasie konstrukcji może świadczyć fakt, że produkcję kontynuowano również po wojnie w Czechosłowacji, a nawet Francji, gdzie firma Morane-Saulnier sprzedawała samolot francuskim siłom powietrznym pod nazwą MS 500/502 Criquet.
Dane techniczne:
- prędkoć maksymalna: 175 km/h
- prędkoć wznoszenia: 4,8 m/s
- pułap maksymalny 4600 m
- zasięg maksymalny: 380 km
- uzbrojenie: stałe - jeden karabin maszynowy MG15 kal.7,92mm.
Model w skali 1:72
Szczegóły
Tytuł: Mastercraft Fi-156 C03 "Rommel's Storch" 1:72 (MAS-D204)Podtytuł: od 14 lat
Producent: Mistercraft
Kod paskowy: 5903852042042
Format: op. 29x19x5 cm
Oprawa: pudełko