Przeczucie końca
Modernizm późność i polskie kino

Wydawnictwo Naukowe UMK

  • Rok wydania: 2020
  • Format: 15 x 21.5 cm
  • Oprawa: Twarda z obwolutą
Wysyłka:
1 - 3 dni robocze + czas dostawy
Sugerowana cena
38,00 PLN
Nasza cena
31,91 PLN
Oszczędzasz 17%
Najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni: 31,91 zł



"Żaden człowiek nie jest samotną wyspą; każdy stanowi ułomek kontynentu, część lądu" - głosi słynna fraza Johna Donne`a, która posłużyła Ernestowi Hemingwayowi za motto powieści Komu bije dzwon. Parafrazując, można powiedzieć, że tym bardziej żadna kinematografia narodowa nie jest samotną wyspą; każda stanowi ułomek kontynentu, część lądu, jakim jest światowe kino i jeszcze szerzej - sztuka i kultura, przynajmniej od XIX wieku połączona siecią złożonych współzależności, inspiracji, uwarunkowań i powiązań o zasięgu globalnym. Powiązania te mogą mieć charakter ekonomiczny, intelektualny, polityczny, społeczny, artystyczny. Przeważnie są mieszanką ich wszystkich.
Dotyczy to także polskiego kina, a celem książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino jest przyjrzenie się wycinkowi rodzimej kinematografii, jaki stanowi powojenne kino autorskie, właśnie jako części tego bogatego kontynentu, którego jednym z najistotniejszych wymiarów był filmowy modernizm. Tropi ona kształtowanie się modernistycznego dyskursu, instytucji i poetyki zarówno w międzynarodowym, jak i lokalnym kontekście, a także kolejne przejawy i konsekwencje estetyczne oraz filozoficzne funkcjonowania tego paradygmatu w polskim kinie. Szczególny nacisk położony został na późną fazę modernizmu, której istnienie datuje się na lata siedemdziesiąte oraz (w mniejszym natężeniu) dekadę następną, a której czołowymi reprezentantami byli m.in. Andrzej Żuławski, Tadeusz Konwicki, Wojciech Jerzy Has, Grzegorz Królikiewicz czy Piotr Szulkin. Tego rodzaju "utransnarodowienie" polskiego kina pozwala spojrzeć na nie świeżym okiem, nawet jeśli przedmiotem jego zainteresowania są postaci, zjawiska czy dzieła pozornie dobrze znane.

Szczegóły

Tytuł: Przeczucie końca
Podtytuł: Modernizm późność i polskie kino
Autor: Miłosz Stelmach
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe UMK
ISBN: 9788323143048
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 454
Format: 15 x 21.5 cm
Oprawa: Twarda z obwolutą
Waga: 0.69 kg

Recenzje

Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także: