Platońska „Obrona Sokratesa” (w klasycznym przekładzie wraz z posłowiem, objaśnieniami i ilustracjami Władysława Witwickiego) należy do dialogów wczesnych, a jest to - w odróżnieniu od pozostałych - w zasadzie monolog Sokratesa przedstawiający treść jego trzech mów wygłoszonych w trakcie procesu. Wniesiony przez 3 osoby akt oskarżenia zarzucał, iż Zbrodnię popełnia Sokrates, bogów, których państwo uznaje, nie uznając, inne zaś nowe duchy wprowadzając, zbrodnię też popełnia, psując młodzież. Sokrates całkowicie odrzuca te zarzuty, tłumacząc najpierw przyczyny dla których spotyka się z niechęcią współobywateli ateńskich, następnie zarzuty o deprawację młodzieży i oskarżenia o bezbożność. Twierdzi, że nawet gdyby sąd go uwolnił pod warunkiem zaprzestania dalszego filozofowania, nie zrezygnuje ze swojej działalności. Mówi: Ja was obywatele, kocham całym sercem, ale posłucham boga raczej, aniżeli was i póki mi tchu starczy, póki sił, nie przestanę filozofować i was pobudzać i pokazywać drogę każdemu, kogo tylko spotkam. (...) Tak rozkazuje bóg, dobrze sobie to pamiętacie, a mnie się zdaje, że wy w ogóle nie macie w państwie nic cenniejszego, niż ta moja służba boża. Bo przecież ja nic innego nie robię, tylko chodzę i namawiam młodych spośród was i starych, żeby się o ciało, ani o pieniądze nie troszczył jeden z drugim przede wszystkim, ani tak bardzo, jak o duszę, aby była jak najlepsza, i mówię im, że nie z pieniędzy dzielność rośnie, ale z dzielności pieniądze i wszelkie inne dobra ludzkie i prywatne, i publiczne. W „Obronie Sokratesa” nie rozstrzyga Platon (427 p.n.e.-347 p.n.e.) - uczeń Sokratesa, którego śmierć uważał za niewyobrażalną zbrodnię ateńskiej republiki - żadnych fundamentalnych spraw z dziedziny ontologii czy epistemologii, pozostaje jednak ona jednym z najważniejszych jego dialogów, dialogiem stricte etycznym. Sokrates zostaje skazany na śmierć, nie kaja się jednak, nie zmienia swojego zachowania/poglądów, choć dzięki temu mógłby uniknąć śmierci. Ważniejsza bowiem pozostaje prawda i sprawiedliwość oraz konieczność zachowania godności w każdej sytuacji. Poprzedzający Obronę „Eutyfron” i następujący po niej dialog „Kriton” nie tylko dopełniają „sprawę Sokratesa”, obrazują pseudo-moralność, ukazują pseudo-pobożność Ateńczyków, oskarżają system prawny, ale zwłaszcza w „Kritonie” pokazują Sokratesa jako człowieka z krwi i kości.
Kraj produkcji: Polska
Producent:
Vis-a-vis Etiuda sp z o.o.
Traugutta 16 b/9
30-549 Kraków (Polska)
tel: 600442702
email: biuro@etiuda.net
Szczegóły
Tytuł: Eutyfron. Obrona Sokratesa. KritonAutor: Platon
Wydawnictwo: Vis-a-Vis Etiuda
Seria: Meandry Kultury
ISBN: 9788379982363
Język oryginału: grecki
Tłumacz: Władysław Witwicki
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 160
Format: 12.5 x 19.5 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.15 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Wędrowiec i jego cień
Vis-a-Vis Etiuda
Wiedza o życiu
Vis-a-Vis Etiuda
Nowe drogi w psychoanalizie
Vis-a-Vis Etiuda
Autoanaliza
Vis-a-Vis Etiuda
Mitologia słowiańska
Vis-a-Vis Etiuda
Nasze wewnętrzne konflikty
Konstruktywna teoria nerwic
Konstruktywna teoria nerwic
Vis-a-Vis Etiuda