Podstawową zasadą konstrukcyjną, stanowiącą oś konfliktu dramatycznego, jestw teatrze Pavlovsky’ego ambiwalencja, przenikająca różne poziomy i wymiarydzieła, głównie zaś sferę symboliki i znaczenia. Inteligentnie konstruowana wieloznaczność wywołuje niepokój odbiorcy w sytuacji, gdy nie ma on pewnościczy to, co widzi na scenie, jest faktycznie tym, czym się jawi. Nimbem niejednoznacznościspowite są praktycznie wszystkie elementy utworu dramatycznego,począwszy od przestrzeni i elementów scenicznych, przedmiotów teatralnych,czy wreszcie samych bohaterów. Ambiwalencja dotyczy nie tylko tożsamości,ale i samego wymiaru moralnego postaci Pavlovsky’ego, wśród których większośćskupia w sobie sprzeczne cechy, nieraz wykluczające się na tyle, że możnamówić o podwójnej osobowości bądź wręcz jej rozłamie w sytuacji, gdy postaćposiada tyle samo cech bohatera, co antagonisty, rozdzielanych między dwiepostaci w tragedii klasycznej. U Pavlovsky’ego katalizatorem rozwoju akcji stajesię wówczas ten sam bohater, zaś konflikt dramatyczny przybiera postać gwałtownegokonfliktu wewnętrznego jednostki.
[Ze Wstępu]
Z wykształcenia lekarz psychiatra z wieloletnią praktyką w zawodzie, EDUARDO PAVLOVSKY (1933-2015) to zarazem pionier psychodramy na gruncie latynoamerykańskim,w młodości wybitny sportowiec, intelektualista, publicysta, dysydenti wygnaniec polityczny, znany jednak przede wszystkim jako znakomitydramatopisarz, aktor, teoretyk i człowiek teatru.Międzynarodową sławę przyniosły mu takie utwory jak Pan Galíndez czy Władzarodzicielska (Nagroda Moliere’a), w których, wykorzystując aluzje do najnowszejhistorii argentyńskiej, porusza ważkie tematy egzystencjalne za pośrednictwemoryginalnych, częstokroć prowokacyjnych i szokujących zabiegów twórczych.Prezentowane wydawnictwo obejmuje pionierski przekład na język polski czterechdramatów argentyńskiego mistrza.
[Ze Wstępu]
Z wykształcenia lekarz psychiatra z wieloletnią praktyką w zawodzie, EDUARDO PAVLOVSKY (1933-2015) to zarazem pionier psychodramy na gruncie latynoamerykańskim,w młodości wybitny sportowiec, intelektualista, publicysta, dysydenti wygnaniec polityczny, znany jednak przede wszystkim jako znakomitydramatopisarz, aktor, teoretyk i człowiek teatru.Międzynarodową sławę przyniosły mu takie utwory jak Pan Galíndez czy Władzarodzicielska (Nagroda Moliere’a), w których, wykorzystując aluzje do najnowszejhistorii argentyńskiej, porusza ważkie tematy egzystencjalne za pośrednictwemoryginalnych, częstokroć prowokacyjnych i szokujących zabiegów twórczych.Prezentowane wydawnictwo obejmuje pionierski przekład na język polski czterechdramatów argentyńskiego mistrza.
Szczegóły
Tytuł: Wybór dramatów Eduardo PavlovskyAutor: Maria Falska, Michał Hułyk
Wydawnictwo: Księgarnia Akademicka
ISBN: 9788381380706
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 241
Format: 14.5 x 20.5 cm
Oprawa: miękka
Waga: 0.31 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Dramaty
Literackie
Jerzy Grzegorzewski. Warjacje. Scenariusze autorskie z lat 1978-1991
Instytut Teatralny
Znikająca władza
Eneteia
Cudze meble
Sic!
Dramaty. Dwoje biednych Rumunów mówiących...
Noir Sur Blanc
Pola i inne rzeczy teatralne
Literackie
Człowiek z kowadłem
Forma
Wady snu
Książkowe Klimaty
Dramaty wybrane
Instytut Literatury