Medialny obraz kształtowania się stosunków polsko-niemieckich
Na podstawie analizy tygodników „Der Spiegel” i „Polityka” z lat 2005–2017
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
W publikacji pokazuję, w jakim stopniu partie polityczne oraz mass media wpływają na kształtowanie dwustronnych, polsko-niemieckich stosunków, a także na budowanie wizerunku obu krajów i narodów. Zasadniczy problem badawczy monografii dotyczy wiodącego zagadnienia – obrazu Polski i Niemiec oraz relacji polsko-niemieckich kreowanego przez polskie i niemieckie opiniotwórcze media na przykładzie „Polityki” i „Der Spiegel” od 2005 do 2017 roku. W jakim stopniu był on odzwierciedleniem konsensusu, a w jakim rozbieżności między tymi tygodnikami? Podstawą analizy uczyniłam nie tylko wypowiedzi dziennikarzy, lecz także liderów wiodących partii politycznych, ludzi nauki i przedstawicieli elit symbolicznych.
[Od Autorki]
„Zaletami książki są: ciekawa, autorska koncepcja badań, trafny dobór materiału badawczego, staranne przeprowadzenie poszczególnych etapów projektu badawczego, ogrom „benedyktyńskiej” pracy przy autorskich tłumaczeniach i interpretacji publikacji z tygodnika „Der Spiegel”, wykorzystanie wiedzy historycznej i politologicznej przy analizach i interpretacjach własnych.”
- Z recenzji dr hab. Justyny Szulich-Kałuży, prof. KUL
„Uważam publikację za interesującą i przedstawiającą raczej słabo zbadany temat na polskim rynku wydawniczym. Na uznanie zasługują obie części pracy – teoretyczna i analityczna. W ich przygotowanie Autorka włożyła z pewnością sporo pracy. Wskazuje na to staranność opracowania, dobór literatury, logiczny tok analizy […].”
- Z recenzji dr hab. Barbary Wiśniewskiej-Paź, prof. UWr
[Od Autorki]
„Zaletami książki są: ciekawa, autorska koncepcja badań, trafny dobór materiału badawczego, staranne przeprowadzenie poszczególnych etapów projektu badawczego, ogrom „benedyktyńskiej” pracy przy autorskich tłumaczeniach i interpretacji publikacji z tygodnika „Der Spiegel”, wykorzystanie wiedzy historycznej i politologicznej przy analizach i interpretacjach własnych.”
- Z recenzji dr hab. Justyny Szulich-Kałuży, prof. KUL
„Uważam publikację za interesującą i przedstawiającą raczej słabo zbadany temat na polskim rynku wydawniczym. Na uznanie zasługują obie części pracy – teoretyczna i analityczna. W ich przygotowanie Autorka włożyła z pewnością sporo pracy. Wskazuje na to staranność opracowania, dobór literatury, logiczny tok analizy […].”
- Z recenzji dr hab. Barbary Wiśniewskiej-Paź, prof. UWr
Szczegóły
Tytuł: Medialny obraz kształtowania się stosunków polsko-niemieckichPodtytuł: Na podstawie analizy tygodników „Der Spiegel” i „Polityka” z lat 2005–2017
Autor: Małgorzata Schulz
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788381429108
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 294
Oprawa: miękka