Sonaty i partity na skrzypce solo J.S. Bacha zajmują w literaturze wiolinistycznej jedno z naczelnych miejsc. Mistrzostwo muzyczne i kompozytorskie jakie osiągnął w nich kantor z Lipska przewyższa wszystko, co w tym rodzaju muzyki powstało dotychczas.
Niniejsza edycja Sonat i partit, oparta na faksymile odkrytego na początku XX wieku manuskryptu Bacha (wcześniej dostępna była jedynie kopia rękopisu kompozytora sporządzona przez jego żonę Annę Magdalenę), stanowi próbę nowego spojrzenia na tę muzykę, próbę uwzględniającą barokowe realia, w tym ówczesny stan techniki instrumentalnej, różniące się od dzisiejszego instrumentarium (krótszy, łukowato wygięty smyczek, jelitowe, delikatniej brzmiące struny, skrócona podstrunnica), a także barokowy sposób myślenia o muzyce.
Moja praca moja polegała na wnikliwej analizie Bachowskiego manuskryptu, możliwie ścisłym trzymaniu się go i dodaniu jedynie tego, co niezbędne od strony wykonania technicznego.
Wydanie obecne przeznaczone jest zarówno dla skrzypków klasycznych, kształconych w sposób nowoczesny, jak i specjalizujących się w wykonawstwie barokowym. I jedni i drudzy otrzymują tekst kompletny pod względem techniczno-wykonawczym (opalcowanie, smyczkowania), sprawę interpretacji pozostawiając otwartą. Stosowanie się do zawartych w komentarzu zaleceń oraz sugestii nie wyklucza kierowania się własną pomysłowością, nie zwalnia też od poszukiwania innych jeszcze rozwiązań. Bogactwo, wielowymiarowość i głębia muzyki Bacha sprawiają, że stale znajdujemy w niej coś, na co wcześniej nie zwróciliśmy uwagi, ciągle na nowo ją odkrywamy.
Niniejsza edycja Sonat i partit, oparta na faksymile odkrytego na początku XX wieku manuskryptu Bacha (wcześniej dostępna była jedynie kopia rękopisu kompozytora sporządzona przez jego żonę Annę Magdalenę), stanowi próbę nowego spojrzenia na tę muzykę, próbę uwzględniającą barokowe realia, w tym ówczesny stan techniki instrumentalnej, różniące się od dzisiejszego instrumentarium (krótszy, łukowato wygięty smyczek, jelitowe, delikatniej brzmiące struny, skrócona podstrunnica), a także barokowy sposób myślenia o muzyce.
Moja praca moja polegała na wnikliwej analizie Bachowskiego manuskryptu, możliwie ścisłym trzymaniu się go i dodaniu jedynie tego, co niezbędne od strony wykonania technicznego.
Wydanie obecne przeznaczone jest zarówno dla skrzypków klasycznych, kształconych w sposób nowoczesny, jak i specjalizujących się w wykonawstwie barokowym. I jedni i drudzy otrzymują tekst kompletny pod względem techniczno-wykonawczym (opalcowanie, smyczkowania), sprawę interpretacji pozostawiając otwartą. Stosowanie się do zawartych w komentarzu zaleceń oraz sugestii nie wyklucza kierowania się własną pomysłowością, nie zwalnia też od poszukiwania innych jeszcze rozwiązań. Bogactwo, wielowymiarowość i głębia muzyki Bacha sprawiają, że stale znajdujemy w niej coś, na co wcześniej nie zwróciliśmy uwagi, ciągle na nowo ją odkrywamy.
Szczegóły
Tytuł: Sonaty i partity na skrzypce soloAutor: Władysław Żeleński
Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
ISBN: 9790274030414
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 72
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Śpiewające skrzypce Popularne utwory na skrzypce i fortepian zeszyt 1
Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Muzyka filmowa na skrzypce flet i fortepian 2
Polskie Wydawnictwo Muzyczne