Brzydkie kaczątko postradzieckiej transformacji? Terra incognita dla świata jak o swoim kraju pisała noblistka Swietłana Aleksiejewicz? Białoruś często odbierana jest nieprzychylnie, a niekiedy wręcz niesprawiedliwie. Tymczasem kraj naszych sąsiadów to znacznie więcej niż ostatnia europejska dyktatura w starym stylu. To kraj, w którym pragnienie wolności jest tak samo silne jak gdzie indziej w Europie. Kraj wciąż poszukający i definiujący własne korzenie, lecz nie odcinający się od nich. Białoruś jest nam znacznie bliższa, niż to się wydaje. A jednocześnie o żadnym z sąsiadów tak niewiele wiemy. Dlatego zamiast bać się Białorusi, lepiej ją odkrywać i rozumieć. W czym pomagają białoruscy autorzy wsparci głosami z Polski, Anglii i Japonii.
Hienadź Sahanowicz i Hieronim Grala tłumaczą zmagania Białorusi z własną historią. Nelly Bekus wyjaśnia, na jakich filarach opiera się dzisiejszy demokratyczny zryw i w jaki sposób opozycja stara się na nowo opowiadać o białoruskiej tożsamości. Ziemowit Szczerek pokazuje, jak porządek i czystość przełożyły się w Białorusi na poczucie wyższości w stosunku do Ukraińców i Rosjan. Irina Sołomatina przygląda się kobiecej twarzy protestów, a także ich historycznym skojarzeniom, czyli udziałowi kobiet w wojnie ojczyźnianej. Maria Dawydczyk opowiada o relacjach Białorusi z Unią Europejską, kwestionując monolit zwany Europą Wschodnią. Walancin Akudowicz śledzi niepamięć o Czarnobylu. Owen Hatherley wydobywa frapującą różnorodność białoruskiej architektury w XX wieku. Anna Łazar pokazuje, co Białoruś wniosła do sztuki światowej i jaką sztuką sama dziś żyje. Tokimasa Sekiguchi zwierza się, czym fascynują Japończyka Niemen i Świteź.
Herito zaprosiło również do rozmowy Iwana Łysiuka, który opowiedział Przemysławowi Witkowskiemu o białoruskim neopogaństwie, oraz Stsiapan Stureikę, który pytany przez Michała Wiśniewskiego odkrywał warstwy białoruskiego dziedzictwa.
Hienadź Sahanowicz i Hieronim Grala tłumaczą zmagania Białorusi z własną historią. Nelly Bekus wyjaśnia, na jakich filarach opiera się dzisiejszy demokratyczny zryw i w jaki sposób opozycja stara się na nowo opowiadać o białoruskiej tożsamości. Ziemowit Szczerek pokazuje, jak porządek i czystość przełożyły się w Białorusi na poczucie wyższości w stosunku do Ukraińców i Rosjan. Irina Sołomatina przygląda się kobiecej twarzy protestów, a także ich historycznym skojarzeniom, czyli udziałowi kobiet w wojnie ojczyźnianej. Maria Dawydczyk opowiada o relacjach Białorusi z Unią Europejską, kwestionując monolit zwany Europą Wschodnią. Walancin Akudowicz śledzi niepamięć o Czarnobylu. Owen Hatherley wydobywa frapującą różnorodność białoruskiej architektury w XX wieku. Anna Łazar pokazuje, co Białoruś wniosła do sztuki światowej i jaką sztuką sama dziś żyje. Tokimasa Sekiguchi zwierza się, czym fascynują Japończyka Niemen i Świteź.
Herito zaprosiło również do rozmowy Iwana Łysiuka, który opowiedział Przemysławowi Witkowskiemu o białoruskim neopogaństwie, oraz Stsiapan Stureikę, który pytany przez Michała Wiśniewskiego odkrywał warstwy białoruskiego dziedzictwa.
Szczegóły
Tytuł: Herito nr 41 BiałoruśAutor: Opracowanie zbiorowe
Wydawnictwo: Międzynarodowe Centrum Kultury
ISBN: 5902490413924
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 176
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
System Białoruś
Editio
Oblicza Białorusi Zapiski ambasadora
Fundacja Sąsiedzi
Białoruś imperium kontrastów
Bernardinum
Dlaczego jesteśmy ateistami
Czarna Owca
Herito nr 42-43 Niewidzialne miejsca
Międzynarodowe Centrum Kultury
Krainy pamięci. O dziedzictwie i tożsamości...
Międzynarodowe Centrum Kultury