Materiał nauczania w podręczniku został uporządkowany chronologicznie. W każdym podręczniku zostały wyodrębnione działy. Każdy dział obejmuje zamknięty okres z historii powszechnej lub Polski albo zintegrowane treści z historii powszechnej i Polski (w zależności od specyfiki omawianej epoki). W ramach działów wyodrębnione zostały tematy, które nauczyciel może realizować na jednej lub kilku godzinach lekcyjnych (w zależności od przydziału godzin zakresu rozszerzonego w danej klasie). Każdy dział kończy ćwiczeniowy materiał powtórzeniowy. Liczne, zróżnicowane polecenia służą kształceniu umiejętności wskazanych w celach ogólnych podstawy programowej.
Omówienie każdej epoki historycznej poprzedza rozdział źródłoznawczy prezentujący specyfikę źródeł historycznych do danego okresu dziejów.
W podręczniku Historia. Zakres rozszerzony. Klasa 3 znajdują się następujące działy:
- Europa i świat w epoce restauracji i rewolucji (pierwsza połowa XIX w.)
- Polacy i ziemie polskie w pierwszej połowie XIX w.
- Europa i świat w epoce rozwoju cywilizacji przemysłowej (od połowy XIX w. do 1914 r.)
- Polacy i ziemie polskie w drugiej połowie XIX i na początku XX w.
- Polska, Europa i świat w okresie Wielkiej Wojny.
- Europa i świat w okresie międzywojennym.
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
- Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
- Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
- Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej zakresu rozszerzonego.
- Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
- Ramki Warto wiedzieć zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
- Ramki Ślady przeszłości zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
- Ramki Biogram wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
- Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego) lub rozbudowane opisy stanowiące przykłady analizy tego typu źródeł.
- Kalendarium – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwiające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania.
- Polecenia(na zakończenie tematu) – polecenia (głównie otwarte) sprawdzające opanowanie materiału nauczania (w tym polecenia oparte na pracy z materiałem źródłowym – przede wszystkim tekstami źródłowymi i historiograficznymi, a także materiałami ikonograficznymi).
- Infografiki (na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
- Warto przeczytać– propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych lub naukowych odnoszących się do treści danej lekcji.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale: Polecenia – źródła – konteksty:
- Polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, w tym zadania oparte na materiałach źródłowych (teksty źródłowe, teksty historiograficzne, materiały ikonograficzne, kartograficzne i statystyczne).
- Propozycje tematów wypracowań – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi na egzaminie maturalnym.
Omówienie każdej epoki historycznej poprzedza rozdział źródłoznawczy prezentujący specyfikę źródeł historycznych do danego okresu dziejów.
W podręczniku Historia. Zakres rozszerzony. Klasa 3 znajdują się następujące działy:
- Europa i świat w epoce restauracji i rewolucji (pierwsza połowa XIX w.)
- Polacy i ziemie polskie w pierwszej połowie XIX w.
- Europa i świat w epoce rozwoju cywilizacji przemysłowej (od połowy XIX w. do 1914 r.)
- Polacy i ziemie polskie w drugiej połowie XIX i na początku XX w.
- Polska, Europa i świat w okresie Wielkiej Wojny.
- Europa i świat w okresie międzywojennym.
Struktura tematu (jednostki lekcyjnej):
- Wypunktowane najważniejsze zagadnienia lekcji.
- Oś czasu porządkująca kluczowe wydarzenia omawiane na lekcji.
- Tekst główny podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej zakresu rozszerzonego.
- Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.
- Ramki Warto wiedzieć zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem.
- Ramki Ślady przeszłości zawierają informacje o śladach historii czy konsekwencjach wydarzeń historycznych, z którymi uczeń styka się w codziennym życiu.
- Ramki Biogram wprowadzają dodatkowe informacje dotyczące ważnych postaci historycznych.
- Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) – towarzyszą im polecenia ukierunkowujące interpretację danego rodzaju źródła (ikonograficznego, kartograficznego, statystycznego) lub rozbudowane opisy stanowiące przykłady analizy tego typu źródeł.
- Kalendarium – zestawienia najważniejszych wydarzeń omawianych na danej lekcji, ułatwiające powtarzanie i systematyzację materiału nauczania.
- Polecenia(na zakończenie tematu) – polecenia (głównie otwarte) sprawdzające opanowanie materiału nauczania (w tym polecenia oparte na pracy z materiałem źródłowym – przede wszystkim tekstami źródłowymi i historiograficznymi, a także materiałami ikonograficznymi).
- Infografiki (na rozkładówkach) – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia historyczne.
- Warto przeczytać– propozycje wartościowych publikacji popularnonaukowych lub naukowych odnoszących się do treści danej lekcji.
Struktura materiału powtórzeniowego po dziale: Polecenia – źródła – konteksty:
- Polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, w tym zadania oparte na materiałach źródłowych (teksty źródłowe, teksty historiograficzne, materiały ikonograficzne, kartograficzne i statystyczne).
- Propozycje tematów wypracowań – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi na egzaminie maturalnym.
Szczegóły
Tytuł: Historia 3. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 3. Zakres rozszerzonyPodtytuł: 982/3/2021
Autor: Jolanta Choińska-Mika, Piotr Szlanta, Katarzyna Zielińska
Wydawnictwo: WSiP
Seria: Historia
ISBN: 9788302195532
Kategoria: Podręczniki
Liceum » Klasa 3
Liceum » Klasa 3 - po podstawówce
Technikum » Klasa 3
Technikum » Klasa 3 - po podstawówce
Przedmiot: Historia
Typ: Podręcznik
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 592
Oprawa: miękka