Jeśli to prawda, że recepcja szkolna stanowi margines marginesu, szary koniec historii literatury, to jest to margines nader szeroki, a historia wciąż pozostaje nienapisana. By objąć ten obszar, literaturoznawczyni musi wejść -trochę po omacku i na własne ryzyko-
na pole historii, nauk społecznych i politycznych oraz dydaktyki. A nie bardzo jest się na kim wzorować. Zaledwie paru polskich autorów doczekało się monografii recepcji szkolnej. "Schulz w kanonie" jest zatem próbą nakreślenia własnej teorii badań nad recepcją i wcielenia jej w życie. Choć Katarzyna Warska skupia się na recepcji Schulza, nieuchronnie pisze historię polskiej powojennej polonistyki szkolnej i dalej: kreśli obraz byłej i obecnej rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej - społecznej i kulturalnej.
Tytułowy kanon daje pisarzowi uprzywilejowaną pozycję w historii literatury, ale też go upolitycznia. Sprawia, że jego dzieło staje się w rękach władzy narzędziem przemocy symbolicznej wobec uczniów. Siła opresji ma dwa kierunki: lektury szkolne zastygają jak magma i zaczynają funkcjonować ?pars pro toto? jako swoje kanoniczne odczytania.Ale szkolny Schulz ma też zalety.
Otwiera szkołę na Innego: na Żyda, którego los stał się symbolem, na nienormatywnego seksualnie, z czym nawet jego wielcy zwolennicy nie zawsze umieli się pogodzić, na nieśmiałego i wycofanego, wbrew powszechnym szkolnym nakazom bycia silnym i najlepszym w rywalizacji, na prowincjusza, którego nigdy nie uwiodła metropolia, a który uwodzi świat, a w końcu - na nauczyciela, który cierpiał katusze z powodu wykonywania tego zawodu, ale dla wielu swych uczniów był mistrzem i życiowym drogowskazem.
na pole historii, nauk społecznych i politycznych oraz dydaktyki. A nie bardzo jest się na kim wzorować. Zaledwie paru polskich autorów doczekało się monografii recepcji szkolnej. "Schulz w kanonie" jest zatem próbą nakreślenia własnej teorii badań nad recepcją i wcielenia jej w życie. Choć Katarzyna Warska skupia się na recepcji Schulza, nieuchronnie pisze historię polskiej powojennej polonistyki szkolnej i dalej: kreśli obraz byłej i obecnej rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej - społecznej i kulturalnej.
Tytułowy kanon daje pisarzowi uprzywilejowaną pozycję w historii literatury, ale też go upolitycznia. Sprawia, że jego dzieło staje się w rękach władzy narzędziem przemocy symbolicznej wobec uczniów. Siła opresji ma dwa kierunki: lektury szkolne zastygają jak magma i zaczynają funkcjonować ?pars pro toto? jako swoje kanoniczne odczytania.Ale szkolny Schulz ma też zalety.
Otwiera szkołę na Innego: na Żyda, którego los stał się symbolem, na nienormatywnego seksualnie, z czym nawet jego wielcy zwolennicy nie zawsze umieli się pogodzić, na nieśmiałego i wycofanego, wbrew powszechnym szkolnym nakazom bycia silnym i najlepszym w rywalizacji, na prowincjusza, którego nigdy nie uwiodła metropolia, a który uwodzi świat, a w końcu - na nauczyciela, który cierpiał katusze z powodu wykonywania tego zawodu, ale dla wielu swych uczniów był mistrzem i życiowym drogowskazem.
Szczegóły
Tytuł: Schulz w kanoniePodtytuł: Recepcja szkolna w latach 1945-2018
Autor: Katarzyna Warska
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
ISBN: 9788379081677
Języki: polski
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 180
Format: 16.0x23.8cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.332 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Bliskie wody
Austeria
Planowanie i projektowanie szkoleń
Nieoczywiste
De re nummaria - Starodruki numizmatyczne...
Muzeum Narodowe
Ten który widzi
O twórczości literackiej Józefa Czapskiego
O twórczości literackiej Józefa Czapskiego
Instytut Literatury
Kłusownik i myśliwi Prywatna historia sztuki Zbigniewa Herberta
Instytut Literatury
Historia męskości. Tom 2. XIX wiek. Tryumf męskości
słowo/obraz terytoria
Beksiński Obrazy
Bosz