Stan wyczerpania tradycji nie oznacza jej śmierci. Wyczerpanie jest tu metaforą stanu „pośredniego” – między życiem a śmiercią; stanu, gdy nie sposób uwolnić się od przeszłości, rozliczyć się z nią, zapomnieć, ale też, gdy nie sposób projektować przyszłości, postrzeganej jako zagrożenie ocalałych resztek, na których fundowana jest tożsamość mieszkańców „epoki klimakterycznej”.
Chciałam uchwycić procesualność tego zjawiska – nie portretować incydentalnych momentów regresu, ale pokazać polskie doświadczenie dziewiętnastowieczności jako ciągły, długotrwały proces, w którym źródłem zjawisk i postaw bardziej niż rozwój i nadzieja na lepszą przyszłość okazywało się doświadczenie utraty, świadomość wyczerpywania się świata kojarzonego z przedrozbiorową Rzecząpospolitą i lęk przed jego ostatecznym kresem. [ze Wstępu]
Chciałam uchwycić procesualność tego zjawiska – nie portretować incydentalnych momentów regresu, ale pokazać polskie doświadczenie dziewiętnastowieczności jako ciągły, długotrwały proces, w którym źródłem zjawisk i postaw bardziej niż rozwój i nadzieja na lepszą przyszłość okazywało się doświadczenie utraty, świadomość wyczerpywania się świata kojarzonego z przedrozbiorową Rzecząpospolitą i lęk przed jego ostatecznym kresem. [ze Wstępu]
Szczegóły
Tytuł: Wyczerpana tradycjaPodtytuł: Szkice o literaturze XIX
Autor: Iwona Węgrzyn
Wydawnictwo: Instytut Badań Literackich PAN
ISBN: 9788366448353
Języki: polski
Rok wydania: 2021
Ilość stron: 392
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Tworzenie bogatego świata
Perspektywy w ekonomii, przemyśle, środowisku
Perspektywy w ekonomii, przemyśle, środowisku
Wydawnictwo Naukowe PWN
Angielsko-polski słownik geologiczno-górniczy
Wydawnictwo Naukowe PWN
Widoki wymazy
Biuro Literackie
Intensywność i rzeczy pokrewne
Instytut Badań Literackich PAN
Asceza inność nomadyzm O dyskursach etycznych literatury polskiej po 1989 roku
Instytut Badań Literackich PAN
Terytorium stanu wyjątkowego Podmiotowość a mesjanizm w filozofii Waltera Benjamina i Giorgio Agamb
Instytut Badań Literackich PAN