Złożona problematyka funkcjonowania szkoły i współczesnego nauczyciela w kontekście zmiany społecznej znajduje odbicie w treści niniejszej książki, która składa się z dwóch części.
W części pierwszej analizie poddano specyfikę zmiany społecznej, scharakteryzowano funkcjonowanie społeczeństwa i człowieka w czasach późnej nowoczesności, omówiono edukacyjny wymiar przemian demokratycznych. Podkreślono znaczenie technologii informacyjnych w kształtowaniu się społeczeństwa wiedzy. Dużo miejsca poświęcono problematyce funkcjonowania człowieka w wymiarze społecznym i ekonomicznym. Zwrócono uwagę na edukacyjne problemy współczesności, zagrożenia zdrowotne i ekologiczne oraz wyzwania etyczne czasu przemian społecznych. Na ich tle ukazano zadania edukacji wobec zmiany społecznej.
W części drugiej scharakteryzowano funkcjonowanie nauczyciela w nowych realiach społecznych. Przedstawiono rolę nauczyciela w kształtowaniu kapitału społecznego, zwrócono uwagę na jego funkcje, role i kompetencje oraz podmiotowe relacje w szkole. Omówiono zjawisko partnerstwa edukacyjnego nauczycieli, uczniów, rodziców i społeczności lokalnej. Wyeksponowano istotne zadanie nauczyciela w czasach zmiany społecznej: doradztwo społeczne i zawodowe. Zwrócono też uwagę na dylematy moralne nauczyciela w kontekście jego funkcjonowania w zmieniającym się społeczeństwie i w realiach otwartej, samorządnej i innowacyjnej szkoły. Zaproponowano także kierunki zmian w kształceniu nauczycieli dla potrzeb zmieniającej się szkoły i społeczeństwa.
Analiza wymienionych zjawisk wskazuje na związek dyscyplin pedagogicznych z innymi naukami, których postęp powinien być uwzględniany w badaniach empirycznych i dociekaniach teoretycznych w obrębie pedagogiki. Rozważania te mogą okazać się przydatne dla wszystkich, którzy stają przed trudnymi problemami i wyzwaniami teraźniejszości i przyszłości, a szczególnie dla nauczycieli, nadzoru pedagogicznego, polityków oświatowych, rodziców i innych osób zainteresowanych problemami funkcjonowania rodzimej edukacji i szkoły.
W Polsce trwa ożywiona debata edukacyjna. Dołączam do niej refleksje zawarte w niniejszej książce. Jeżeli w jakiś sposób ożywią tę debatę i skierują myślenie o edukacji w kontekście zmian współczesnego świata i egzystencji człowieka w dobrym kierunku, trud włożony w jej napisanie nie będzie daremny...
Autorka
Szczegóły
Tytuł: Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnejAutor: Jolanta Szempruch
Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788375878998
Języki: polski
Rok wydania: 2012
Ilość stron: 310
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.53 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce
Wyzwania współczesności
Wyzwania współczesności
Wydawnictwo Naukowe PWN
Elementarna teoria liczb
Wydawnictwo Naukowe PWN
Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie
Wydawnictwo Naukowe UAM
Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej
Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej
Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Kompetencje emocjonalne nauczyciela
Wolters Kluwer
Kto wiatr sieje...
Świat Książki