Wyrażony w tytule niniejszego tomu rezerwat przestrzeni publicznej z pozoru stanowi dość kontrowersyjną kategorię opisu i wyjaśniania sytuacji społecznej osób niepełnosprawnych. Samo pojęcie rezerwatu nawiązuje do tradycji kolonialnej lokującej osoby niepełnosprawne w ograniczonej przestrzeni zarezerwowanej dla Innych lub/i Obcych.
Wszak rezerwat w potocznym ujęciu kojarzy się z czymś, co zamknięte i zarezerwowane dla wybranych. Jednak nie o taki rezerwat tu chodzi. Chociaż trudno oprzeć się wrażeniu, że ciągle jeszcze dla wielu z nas inność wyrażająca się ograniczoną sprawnością czy nieco odmiennym wyglądem jest wystarczającym powodem konstruowania ram funkcjonalnych i rezerwowania ról daleko innych niż te, które zwykle określamy jako wartościowe. []
Każdy z rezerwatów generuje nieco inne problemy osób niepełnosprawnych lub jest ich następstwem. Natomiast łączy je możliwa siła oddziaływania, która sprawia, że niektóre z nich są palące. Właśnie te problemy są punktem wyjścia poszczególnych rozdziałów tej książki. []
Publikację zamykają pozytywne przykłady przełamywania uprzedzeń wychodzenia osób z głębszą niepełnosprawnością poza ramy przestrzeni społecznej wyznaczonej sprawnościami i ukonstytuowanymi na podstawie stereotypów możliwościami życia człowieka niepełnosprawnego.
Seria Palące Problemy Edukacji i Pedagogiki:
1. Fabryki dyplomów czy universitas (pis książki)
2. Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (opis książki)
Redaktorzy serii przyjęli słuszne założenie, że w odniesieniu do osób niepełnosprawnych palące problemy są zlokalizowane w obszarach ich społecznego funkcjonowania, a konkretnie w barierach blokujących podejmowanie i pełnienie przez te osoby podstawowych ról życiowych. Ograniczenia te zostały określone mianem rezerwatu przestrzeni publicznej, co bardzo dobrze odzwierciedla złożoność i współwarunkowanie barier integracji osób z niepełnosprawnością. [...]
Książka posiada charakter innowacyjny, wynikający z przyjętych założeń analizy krytycznej oraz perspektywy metodologicznej. Poszczególne rozdziały obejmują większość najtrudniejszych problemów osób niepełnosprawnych w społeczeństwie polskim, demaskują ich konteksty kulturowe i prawne oraz wskazują kierunki konstruowania strategii ukierunkowanych na integrację poprzez przygotowanie do jej wymogów zarówno samych niepełnosprawnych, jak i osób bez takich obciążeń.
Prof. dr hab. Maria Chodkowska
Szczegóły
Tytuł: Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznejWydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788378501794
Języki: polski
Rok wydania: 2013
Ilość stron: 400
Format: 16.0x23.5cm
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
Waga: 0.52 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i domu
Jak świadomie je wychowywać i uczyć
Jak świadomie je wychowywać i uczyć
Bliżej Przedszkola
Dzieciństwo we współczesnej Polsce
Charakter przemian
Charakter przemian
ŻAK Wydawnictwo Akademickie
Dobre maniery w przedwojennej Polsce
Savoir-vivre - Zasady - Gafy
Savoir-vivre - Zasady - Gafy
Dom Wydawniczy PWN
Dysleksja u osób dorosłych
Impuls