Kompleksowe, obszerne opracowanie prezentujące metody zarządzania kosztami i finansami przedsiębiorstwa i ich zastosowanie w praktyce. Przy prezentacji kolejnych metod zarządzania autorzy posługują się konkretnym przykładem przedsiębiorstwa produkcyjnego, w który wplecione są wyjaśnienia teoretyczne potrzebne do zrozumienia rozwiązań praktycznych. Na danych liczbowych przedstawiają kolejne ogniwa systemu informacyjnego controllingu z punktu widzenia jego projektowania, wdrażania oraz analizy i wykorzystania informacji dla potrzeb zarządzania.
W kolejnych częściach omówiono:
zasady i procedury budżetowania kosztów w powiązaniu z organizacją przedsiębiorstwa, technologią, strukturą asortymentową produkcji oraz realizowanymi procesami. Pokazana jest tu metodyka tworzenia budżetów kosztów dla miejsc ich powstawania w ramach działalności podstawowej, pomocniczej oraz sfery nieprodukcyjnej przedsiębiorstwa.
tworzenie budżetów finansowych ? przedstawiono tu problematykę planowania i analizy kapitału pracującego, płynności finansowej, tworzenia bilansu pro forma, planowania inwestycji i oceny ich efektywności;
zasady kontroli wykonania budżetów operacyjnych dla miejsc powstawania kosztów oraz budżetów finansowych przedsiębiorstwa ? szczegółowo zostały tu opisane sposoby monitorowania kosztów bezpośrednich, wydziałowych, nieprodukcyjnych oraz wyniku, płynności i wskaźników finansowych na szczeblu całego przedsiębiorstwa;
analizę odchyleń kosztów materiałów, płac bezpośrednich, kosztów wydziałowych i nieprodukcyjnych w przekroju miejsc ich powstawania
praktyczne i teoretyczne aspekty rachunku kosztów działań, w ty m.in.:
? problematykę zarządzania kosztami produkcji oraz sprzedaży i marketingu w ujęciu procesowym;
? wielowymiarowe ujęcie wyniku finansowego na podstawie rachunku ABC w odniesieniu do działań, produktu i klienta;
? wykorzystanie ABC w rozliczaniu kosztów sprzedaży i marketingu oraz ustalania wyniku finansowego według produktów i klientów
? metodologia budżetowania kosztów (ABB) w oparciu o techniki ABC
problematykę pomiaru działalności przedsiębiorstwa za pomocą strategicznej karty wyników (Balanced Scorecard ? BSC).
Praktyczny poradnik dla osób, które zajmują się zawodowo rachunkowością zarządczą i controllingiem finansowym. Menedżerowie, którzy sięgną po ta książkę, znajdą w niej szereg praktycznych wskazówek dotyczących projektowania systemów informacyjnych rachunkowości zarządczej i controllingu, analizy informacji z tych systemów oraz ich wykorzystania w procesie zarządzania.
Szczegóły
Tytuł: Controlling w praktyceAutor: Zbigniew Leszczyński, Tomasz Wnuk-Pel
Wydawnictwo: ODDK
ISBN: 9788374263139
Języki: polski
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 656
Format: 17.0x24.0cm
Oprawa: Twarda
Waga: 1.065 kg