Maria Kornatowska doskonale czuła ducha czasu, wychwytywała zmiany społeczne i obyczajowe, świetnie orientowała się we współczesnym życiu artystycznym, ale przede wszystkim wierzyła w kino, w jego magię i sztukę obrazu. Szukała w nim niejednoznaczności, nieoczywistości, tego, co ukryte. O niektórych filmach opowiadała, odsłaniała ich znaczenia, wychwytywała konteksty, tworzyła ich sensy, te najważniejsze (jak Federica Felliniego i Wojciecha Jerzego Hasa, jej dwóch wielkich filmowych miłości) były dla niej towarzyszami podróży w wędrówce przez kulturę, obraz i tajemnicę. Skupiamy się zaledwie na kilku tematach, motywach przewodnich jej twórczości, które jednak pozwalają pokazać wnikliwość interpretacyjną, zanurzenie w kulturze, kunszt pisarski, nie tylko krytycznofilmową osobowość. Maria Kornatowska oferowała czytelnikowi styl i nieoczywistość spojrzenia. Bezbłędnie odczytywała światy kulturowych znaczeń, także je tworzyła. Miała wszystkie te cechy, które sprawiają, że krytyk staje się autorem, kimś, kto kreuje świat tak samo jak artysta.
Kolejne tomy serii dotyczyć będą innych ważnych dla polskiej krytyki filmowej postaci, m.in. Jerzego Płażewskiego, Bolesława Michałka, Krzysztofa Teodora Toeplitza, Zygmunta Kałużyńskiego. Zamiarem redaktorów jest naszkicowanie obrazu krytyki oraz zrekonstruowanie roli, jaką niegdyś odgrywała. Być może okaże się to pomocne dla podjęcia dyskusji o specyfice, funkcji, a nawet zasadności istnienia krytyki filmowej w dzisiejszej rzeczywistości.
W tomie publikują:
Barbara Giza, Alicja Helman, Annette Insdorf, Karol Jachymek, Małgorzata Jakubowska, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Anna Osmólska-Mętrak, Agnieszka Polanowska, Małgorzata Radkiewicz, Grażyna Stachówna, Monika Talarczyk, Piotr Zwierzchowski.
Kolejne tomy serii dotyczyć będą innych ważnych dla polskiej krytyki filmowej postaci, m.in. Jerzego Płażewskiego, Bolesława Michałka, Krzysztofa Teodora Toeplitza, Zygmunta Kałużyńskiego. Zamiarem redaktorów jest naszkicowanie obrazu krytyki oraz zrekonstruowanie roli, jaką niegdyś odgrywała. Być może okaże się to pomocne dla podjęcia dyskusji o specyfice, funkcji, a nawet zasadności istnienia krytyki filmowej w dzisiejszej rzeczywistości.
W tomie publikują:
Barbara Giza, Alicja Helman, Annette Insdorf, Karol Jachymek, Małgorzata Jakubowska, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Anna Osmólska-Mętrak, Agnieszka Polanowska, Małgorzata Radkiewicz, Grażyna Stachówna, Monika Talarczyk, Piotr Zwierzchowski.
Szczegóły
Tytuł: Maria KornatowskaWydawnictwo: Scholar
Seria: Polscy Krytycy Filmowi
ISBN: 9788365390622
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 292
Format: 14.5 x 21 cm
Oprawa: Miękka
Waga: 0.43 kg
Redakcja: Giza Barbara, Zwierzchowski Piotr
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Kręci nas zebra
Fundacja Kino
John Wayne Retrospektywa
Olesiejuk
Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku Tom 1 Aspekty prawne Tom 2 Artyści sztuka i polityka
Pakiet
Pakiet
Fundacja Kultura Miejsca
Romantyka Rewolucji
Rekonesans filmowy
Rekonesans filmowy
Von Borowiecky
Wielka Księga YouTubera
Wilga
Obrazy Andaluzji w kinie hiszpańskim (1910-2021)
Uniwersytet Śląski
Filmowe pejzaże Ameryk
Uniwersytet Śląski
Dziwaczne i osobliwe
słowo/obraz terytoria
Estetyka obrazu filmowego. Szkice badawcze
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Ekran w proszku. Od telewizji do YouTube'a
Instytut Wydawniczy Latarnik