Źródeł polskiego patriotyzmu, podobnie jak i innych patriotyzmów narodowych w Europie, poszukuje się dziś w wieku XIX, który przyniósł wielką falę ruchów narodowowyzwoleńczych i rozwój myśli narodowej w dziełach wielkich historiozofów, jak Georg Wilhelm Hegel, Johann G. Herder, czy Joachim Lelewel, którzy utorowali drogę romantycznemu idealizmowi, dopatrując się w dziejach narodów ich cech szczególnych, wyodrębniających je spośród innych – kształtujących kulturę duchową, decydujących o ich roli i przeznaczeniu. To romantyzm stworzył pojęcie „Duszy Narodu” i zbudował wokół Ojczyzny i Narodu przestrzeń ideologiczną wypełnioną siatką znaczeń, sensów i wartości, pomocnych w samookreśleniu i wzmocnieniu dumy narodowej w walce o przetrwanie i zachowanie zagrożonej tożsamości. Sięgano do przeszłości, do prapoczątków państwowości, poszukując w niej, w momentach zagrożenia bytu, legitymizacji do istnienia: dowodów wyjątkowych zasług, potwierdzenia bohaterstwa, sławy, powodów do dumy, prawomocności granic. Ów powrót do korzeni stanowi archetyp jednego z najważniejszych mitów uniwersalnych epoki archaicznej – mitu początku, który w swoich późniejszych reaktywacjach i transformacjach odegrał ważną rolę w sferze polityki, aktywnie wpływając na wyobraźnię zbiorową i postawy ludzi, przekształcając się w mit polityczny szczególnego znaczenia.
W polu przestrzennym XIX-wiecznego patriotyzmu pojawiły się wyobrażenia o chlubnej historii, męstwie dawnych rycerzy i dokonaniach przodków, wyprawach wojennych i bohaterskich zmaganiach z przeciwnikiem. Znamy ten typ narracji chociażby z mitologii starożytnych, na przykład z opisów homeryckich. Patriotyczna opowieść mitologiczna potrzebowała wpisania w nią oporu, pierwiastka walki, istnienia przeciwnika lub „wroga”, zmagań w obronie terytorium, postrzeganego jako „swojskie”. Tworzywa mitu dostarczała historia i tradycja zapisane w „pamięci” pokoleń.
W polu przestrzennym XIX-wiecznego patriotyzmu pojawiły się wyobrażenia o chlubnej historii, męstwie dawnych rycerzy i dokonaniach przodków, wyprawach wojennych i bohaterskich zmaganiach z przeciwnikiem. Znamy ten typ narracji chociażby z mitologii starożytnych, na przykład z opisów homeryckich. Patriotyczna opowieść mitologiczna potrzebowała wpisania w nią oporu, pierwiastka walki, istnienia przeciwnika lub „wroga”, zmagań w obronie terytorium, postrzeganego jako „swojskie”. Tworzywa mitu dostarczała historia i tradycja zapisane w „pamięci” pokoleń.
Szczegóły
Tytuł: Mity Polskiego Patriotyzmu w Psychologii ZbiorowejAutor: Halina Tumolska
Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
ISBN: 9788365096364
Języki: polski
Rok wydania: 2020
Ilość stron: 169
Oprawa: miękka
Waga: 0.295 kg
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Psychopatologia życia codziennego Marzenia senne
Wydawnictwo Naukowe PWN
Psychologia tłumu
Vis-a-Vis Etiuda
Efekt obserwatora
Psychologia odwagi i bezczynności
Psychologia odwagi i bezczynności
Wydawnictwo Naukowe PWN
The Psychology of Stupidity
Macmillan
Psychologia rozwoju narodów wyd.2/2022
Vis-a-Vis Etiuda
Mowa ciała
Rebis