Gra jako obiekt oporny
Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Co się dzieje, gdy spotka się gracz z grą? Zazwyczaj - nic
przewidywalnego. Książka Justyny Janik koncentruje się na relacji
między graczem a grą cyfrową, która jest opisywana w kontekście
krytycznych pism Tadeusza Kantora i nowomaterialistycznej filozofii
Karen Barad. Teorie te zostają wykorzystane w serii wnikliwych i
krytycznych analiz różnych zjawisk, które pojawiają się w grach
cyfrowych, takich jak glitche, speedruny, wewnątrzgrowe duchy oraz
ruiny porzuconych gier sieciowych. Efektem takiego podejścia jest nowe
rozumienie gry oparte na materialności i relacjach, gdzie gracz i gra
są współtwórcami znaczeń płynących z aktu grania. Fenomen
cyfrowej rozgrywki ujęty więc zostaje w odmiennym świetle,
skłaniając do zastanowienia się, w jaki sposób gry mogą
doprowadzić nas do wniosków na temat transformacyjnej siły spotkania
z nie-ludzkim Innym. „Autorka wprowadza do dyskursu groznawczego nowy
poziom refleksji ontologicznej, który znacząco różni się od
obecnych w literaturze specjalistycznej badań formalnych i
egzystencjalnych. Traktując gry jako «obiekty oporne», oferuje
nowatorski opis złożonego i multimodalnego fenomenu, jakim jest
bio-obiekt gry cyfrowej". Z recenzji dra hab. Michała Kłosińskiego
Justyna Janik - kulturoznawczyni i groznawczyni. Pracuje w Instytucie
Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badawczo interesuje
się filozofią gier cyfrowych oraz ich aspektem przestrzennym. Działa
w ramach krakowskiej grupy badaczy LvL.Up i Ośrodka Badań Groznawczych
UJ. Publikowała swoje teksty w czasopismach „Journal of the
Philosophy of Games", „Game Studies" i „Journal of Gaming & Virtual
Worlds".
przewidywalnego. Książka Justyny Janik koncentruje się na relacji
między graczem a grą cyfrową, która jest opisywana w kontekście
krytycznych pism Tadeusza Kantora i nowomaterialistycznej filozofii
Karen Barad. Teorie te zostają wykorzystane w serii wnikliwych i
krytycznych analiz różnych zjawisk, które pojawiają się w grach
cyfrowych, takich jak glitche, speedruny, wewnątrzgrowe duchy oraz
ruiny porzuconych gier sieciowych. Efektem takiego podejścia jest nowe
rozumienie gry oparte na materialności i relacjach, gdzie gracz i gra
są współtwórcami znaczeń płynących z aktu grania. Fenomen
cyfrowej rozgrywki ujęty więc zostaje w odmiennym świetle,
skłaniając do zastanowienia się, w jaki sposób gry mogą
doprowadzić nas do wniosków na temat transformacyjnej siły spotkania
z nie-ludzkim Innym. „Autorka wprowadza do dyskursu groznawczego nowy
poziom refleksji ontologicznej, który znacząco różni się od
obecnych w literaturze specjalistycznej badań formalnych i
egzystencjalnych. Traktując gry jako «obiekty oporne», oferuje
nowatorski opis złożonego i multimodalnego fenomenu, jakim jest
bio-obiekt gry cyfrowej". Z recenzji dra hab. Michała Kłosińskiego
Justyna Janik - kulturoznawczyni i groznawczyni. Pracuje w Instytucie
Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badawczo interesuje
się filozofią gier cyfrowych oraz ich aspektem przestrzennym. Działa
w ramach krakowskiej grupy badaczy LvL.Up i Ośrodka Badań Groznawczych
UJ. Publikowała swoje teksty w czasopismach „Journal of the
Philosophy of Games", „Game Studies" i „Journal of Gaming & Virtual
Worlds".
Producent:
Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.
ul. Królewicza Jakuba 27 A
02-956 Warszawa (PL)
tel: kontakt@wydawnictwoamber.pl
email:
Podmiot odpowiedzialny:
Wydawnictwo AMBER Sp. z o.o.
ul. Królewicza Jakuba 27 A
02-956 Warszawa (PL)
tel: kontakt@wydawnictwoamber.pl
email:
Szczegóły
Tytuł: Gra jako obiekt opornyPodtytuł: Performatywność w relacji gracza i gry cyfrowej
Autor: Justyna Janik
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN: 9788323350583
Języki: polski
Rok wydania: 2022
Ilość stron: 234
Format: 15.8 x 23.5 cm
Oprawa: Twarda
Recenzje
Informacje:
Klienci, którzy kupili oglądany produkt kupili także:
Utopce
Prószyński i S-ka
Wojny konsolowe. SEGA, Nintendo i batalia, która..
SQN - Sine Qua Non
Krew pot i piksele
Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry
Chwalebne i niepokojące opowieści o tym, jak robi się gry
SQN - Sine Qua Non
Języki gropowieści
Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych
Studia o różnojęzyczności gier cyfrowych
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wciśnij reset. Triumfy i fakapy w przemyśle gier wideo
SQN - Sine Qua Non
Nie każda bajka dobrze się kończy
Open Beta